شرکت تولی پرس بعد از 57 سال منحل شد داستان شرکت تولی پرس
TOLYPERS يكشنبه 7 آذر 1400 بازدید: 521

شرکت تولی پرس بعد از 57 سال منحل شد داستان شرکت تولی پرس

این شرکت هم حکایت جالبی داره: خاندان خسروشاهی مؤسس شرکت سرمایه‌گذاری البرز و مالک گروه صنعتی مینو و کارخانه‌های تولید دارو همچون تولید دارو، تولی پرس و چندین کارخانه و تجارت‌خانه در ایران بودند. پس از انقلاب نیز برخی از اعضای این خانوادۀ کارآفرین به موفقیت‌ها و سمت‌های مهمی در خارج از ایران رسیدند.




خانواده خسروشاهی از سال ۱۲۸۰ تا ۱۳۵۸، از اولین‌ها و موثرترین‌های صنعت ایران بودند. با تلاش بسیار خاندان خسروشاهی بزرگ‌ترین فعالان صنعتی تولید و توزیع دارو و خوراکی در دهه چهل و پنجاه در تاریخ ایران شدند.

 پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، در جریان مصادره اموال و دارایی‌ها، بخشی از شرکت‌ها و کارخانه‌های خانواده خسروشاهی مصادره شد. داشتن منصب وزارت بازرگانی در دولت آموزگار توسط کاظم خسروشاهی موجب مصادره اموال او شد. اما در مورد دیگر اعضای خاندان، وضعیت متفاوت بود. وضعیت مالکیت شرکت مینو که تا سال ۵۹ شامل موج اول مصادره‌ها نشده بود، با افزایش فشار احزاب چپ و مارکسیستی که خواهان مدیریت کارگری با انحلال مدیریت خصوصی بودند، عوض شد. علی خسروشاهی حتی چند روز توسط چند تن از کارگران در کارخانه مینو گروگان‌ و تهدید شده بود که کارخانه‌اش را تحویل دهد.

در نهایت اموال و دارایی‌های علی خسروشاهی همگی مصادره شدند. در کیفرخواست مصادره اموال او آمده است: «تغییر ذائقه مردم و ترویج فرهنگ آرایشی غرب از طریق تولید پفک، شیرخشک و لوازم آرایشی بهداشتی.»

 اگر چه پس از فرونشستن فضای انقلابی برخی مصادره اموال این خانواده را اشتباه دانستند، اما اموال مصادره شده هرگز به خانواده خسروشاهی بازگردانده نشدند.

 علی و حسن خسروشاهی بعد از مدتی دوندگی، بدون پس گرفتن کارخانه‌ها، نهایتا با نا امیدی کشور را ترک می‌کنند و به کانادا می‌روند.از این رو پس از انقلاب برخی از آنها به خارج از کشور مهاجرت کردند و فعالیت‌های خودشان را در خارج از ایران ادامه دادند.

 پس از مصادره‌ها، یکی از اعضای خانواده خسروشاهی هنگامی که به ایران سفر می‌کند شش سال در ایران زندانی شد.
لطفا نظر خود را درباره مطلبی که خوانده‌اید، بنویسید...
کپی از مطالب این سایت تنها با ذکر فاتحه رایگان است
کدنویس و بهینه ساز سایت: سيادت   Natilos.ir © 2024 - 2015
V 9.8