چرا انگلیسی‌ها در سوم شهریور ۱۳۲۰ رضاشاه را برکنار نمودند؟‎
Reza Shah پنجشنبه 3 شهريور 1401 بازدید: 1575

چرا انگلیسی‌ها در سوم شهریور ۱۳۲۰ رضاشاه را برکنار نمودند؟‎

امروز سوم شهریور سالگردِ اشغال ایران توسط متفقین در جریان جنگ جهانی دوم میباشد. هشتاد و یک سال پیش نیروهای نظامی شوروی و انگلستان وارد خاک ایران شدند. یورش آنها کاملا غیرمترقبه و بدون اعلام قبلی بود.واحدهای کمی از نیروهای آمریکا هم بعدا به آنها اضافه شدند. سحرگاه سوم شهریور بمب افکن های روسی پادگان ها و مراکز نظامی کشور در شمال و تهران را بمباران کردند.




بر روی شهرها اعلامیه ریختند که بواسطه نزدیکی حکومت ایران به آلمان،آنها مجبور میشوند وارد خاک ایران شوند.بمردم اطمینان میدهند که آسیبی به آنها وارد نخواهد شد و از مراکز نظامی دورشوند.نخستین اقدام متفقین برکناری و تبعید رضاشاه از کشور بود. چرا لندن آنقدر اصرار بر خلع رضاشاه از قدرت و تبعید وی از کشور داشت؟
‎ طبیعی بود که اشغال ایران نظم عمومی کشور را برهم ریخته باعث وحشت مردم،گرانی و کمبود ارزاق عمومی شود. حملات متفقین آنچنان سریع، سنگین و همه جانبه بود که حتی اگر نیروهای نظامی ایران میخواستند تسلیم نشده و مقاومت کنند هم هیچ شانسی نداشتند.

یکسال قبلش، ارتش آلمان به روسیه حمله میکند اما میلیونها روسی مسلح شده و جلوی پیشروی آلمانی ها را میگیرند.هیتلرمجبورمیشود برای درهم شکستن مقاومت روسها نیروهای بیشتری را به جبهه های شرق گسیل دارد و همین باعث میشود تا انگلیسیها بعد از دو سال از شروع جنگ بتوانند نفسی بکشند.تنها راه کاستن از فشار قدرتمند ارتش آلمان کمک به مقاومت روسهابود.و تنها راه این کمک از طریق ایران.اما مشکل آن بود که علیرغم اعلام بیطرفی،حکومت ایران بعلاوه بسیاری از مسئولین ایرانی از آلمان طرفداری میکردند.لذا نخستین اقدام متفقین برکناری رضاشاه و سایر فرماندهان نظامی و مقامات دولتی ایران که از آلمان طرفدارمیکردند.

روایت حکومتی از حمله به ایران تحریف شده و بیشتر درجهت بی اعتباری رضا شاه میباشد.ازجمله اینکه "تاریخ مصرف" رضا شاه تمام شده و میبایستی برکنار میشد؛ انگلیسیها مرتکب جنایات زیادی علیه مردم ایران شده و قحطی براه انداختند؛ عشایر غیور، ایرانیان آزاده، علما و روحانیون، بسیاری از افسران وطنپرست حاضر بمقاومت بودند اما رضاشاه چون مزدور و وابسته بود تسلیم متفقین شد و نگذاشت مقاومتی علیه اشغالگران شکل بگیرد.
لطفا نظر خود را درباره مطلبی که خوانده‌اید، بنویسید...
کپی از مطالب این سایت تنها با ذکر فاتحه رایگان است
کدنویس و بهینه ساز سایت: سيادت   Natilos.ir © 2024 - 2015
V 9.8