ادعای شاخدار خودرو آبسوز | آیا آبسوز کردن خودرو ممکن است؟
AbSooz شنبه 24 دي 1401 بازدید: 1086

ادعای شاخدار خودرو آبسوز | آیا آبسوز کردن خودرو ممکن است؟

نوروزی، نماینده رباط کریم: طرح ماشین‌های آبسوز برای حل مشکل آلودگی هوا اجرا شود | آب از هیدروژنی تشکیل شده است که به طور کامل اکسید شده است. هیدروژن به خودی خود دارای انرژی بالا و قابل اشتعال می باشد اما انرژی مفید آن در زمانی که در واکنش شیمیایی تشکیل ملکول آب شرکت کرده آزاد شده است. آب نمی تواند بسوزد.




علا‌الدین جاسمی زرگانی، مدعیست اختراعش یعنی «سامانه آبسوز» (سیستمی که آب را به‌عنوان سوخت مصرف می‌کند) می‌تواند جایگزین موتورهای با سوخت فسیلی شود.

جاسمی زرگانی می‌گوید: سوخت تولید شده از آب را «پرشین گاز» نامیده‌ایم و شکل و شمایلی شبیه به هیدروژن دارد. «پرشین گاز» از آب استحصال شده و پس از سوختن، باز تبدیل به بخار آب می‌شود.

در یکی از این ویدیوهای تبلیغاتی مشهور، او از شلنگ آبی که در دست دارد در لیوانی آب می‌ریزد و آن را می‌خورد و همان شلنگ را به داخل باک پژو ۴۰۵ انداخته و آن را پر می‌کند.

جاسمی زرگانی می‌گوید که آثار این سامانه عبارتند از: کاهش ۵۰درصدی مصرف سوخت، افزایش شتاب و قدرت خودرو، کاهش ۹۵درصدی آلایندگی، افزایش طول عمر روغن موتور، افزایش طول عمر کاتالیزور و افزایش طول عمر موتور به دلیل عدم خام‌سوزی بنزین.

در سایت بنیاد جاسمی زرگانی یا شبکه های اجتماعی او هیچ اثری از اسناد و مدارکی که نشان دهد او از نظر فنی دقیقا چه می‌کند، موجود نیست.

برخلاف ادعای او، در وب‌سایت هیچ‌کدام از دانشگاه‌های هاروارد و دنور کلرادو اثری از جاسمی زرگانی نیست. معلوم نیست لایسنس ادعایی او از نروژ، کانادا و پاریس به چه معناست.

علاءالدین جاسمی زرگانی مدعی شد که این اختراع با عنوان «راکتورهای تولیدکننده گاز مصرف خانگی از آب» در انگلستان ثبت شده‌است. اما هیچ مدرکی در این زمینه در مراکز داده ثبت اختراعات انگلستان وجود ندارد.

در اینستاگرام این بنیاد، ده‌ها ویدیو در مورد بازخورد مشتریان از کاهش مصرف سوخت و بهبود قدرت و سرعت خودرو منتشر شده اما در هیچ کدام یک ناظر مستقل، این موضوعات را تست و تایید نکرده‌است و تنها به حس مشتری اکتفا شده‌است.

سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت از محیط زیست و اداره کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، این ادعا را فاقد توضیحات فنی اعلام کرده به همین دلیل مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌اند.

در فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان هم اثری از بنیاد جاسمی گرکانی یا انرژی نو البرز و … دیده نمی‌شود. به این معنی که فرآیند ثبت این اختراع از روش معمول طی نشده‌است.

تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور از علم و صنعت، خواجه‌ نصیر و … گفته‌اند: «تمام این ادعاها و دیگر ادعاهای مشابه بدون هرگونه مبنای علمی و کارشناسی بوده و نوعی عوام‌فریبی برای مقاصد خاص است.»

احتمالا کل کاری که در ماشین آقای جاسمی زرگانی انجام می‌شود این است که با یک روش ساده مانند آلکالاین، با برق باتری، آب را به هیدروژن و اکسیژن تجزیه می‌کنند و هیدروژن از طریق انژکتور در کنار سوخت بنزین به موتور تزریق می‌شود و می‌سوزد.

چندین‌نفر در کشورهای مختلف مدعی چنین اختراعی شده‌اند اما بیشتر این افراد به جرم کلاهبرداری محکوم شده‌اند.

امیرحسین کاکایی، استاد گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این باره می‌گوید: جایگزین کردن سوخت با آب بعد از مدتی به تمام اجزای داخلی موتور و خودرو آسیب زده و باید مبلغ کلانی بیشتر از هزینه سوخت و بنزین، هزینه تعمیر خودرو کرده و حتی قید کل خودرو را زد.

ادعای مدرک دانشگاهی علاالدین جاسمی زرگانی ایراد دارد و در هیچ سند علمی و پایگاه داده‌ای پژوهشگران، اثری از چنین فردی دیده نمی‌شود.

از ادبیات او واضح است که چیزهای ساده‌ای یعنی واحد انرژی را درست بیان نمی‌کند و ادعایش در مورد ماده جدیدی به‌نام «جاسمی زرگانی پرشین گاز» به‌تنهایی برای بی‌اعتبار کردن هر محققی کافی است.

سایت و شبکه‌های اجتماعی بنیاد جاسمی زرگانی توجه ویژه به قاسم سلیمانی دارد و از ۱۵ پست بخش اخبار و مقالات سایت، ۵ پست به محتوایی مانند سخنان خامنه‌ای، تولد پیامبر اسلام و سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی اختصاص دارد.


اما بررسی علمی خودرو آب سوز
آب از هیدروژنی تشکیل شده است که به طور کامل اکسید شده است. هیدروژن به خودی خود دارای انرژی بالا و قابل اشتعال می باشد اما انرژی مفید آن در زمانی که در واکنش شیمیایی تشکیل ملکول آب شرکت کرده آزاد شده است. آب نمی تواند بسوزد. طی فرآیند الکترولیز می توان ملکول آب را به هیدروژن و اکسیژن تجزیه نمود اما
این عمل دقیقا به همان اندازه انرژی نیاز دارد که در زمان واکنش ترکیب اکسیژن و هیدروژن برای تشکیل ملکول آب آزاد شده است.
در واقع بخشی از انرژی در زمان تجزیه ملکول آب و ترکیب مجدد اکسیژن و هیدروژن به صورت حرارت از دست خواهد رفت.

بنابراین آزاد کردن انرژی شیمیایی از آب به آزاد شدن میزانی از انرژی بیش از مقدار آزاد شده از واکنش اکسیژن و هیدروژن نیاز دارد که منجر به #نقض_اولین و و #دومین_قانون_ترمودینامیک می گردد.

در حال حاضر با توجه به قوانین پذیرفته شده فیزیک هیچ راهی برای استخراج انرژی شیمیایی از آب به تنهایی وجود ندارد. آب به خودی خود ترکیب بسیار پایداری می باشد و آن را یکی از عناصر کلاسیکمی شمارند که دارای پیوندهای شیمیایی بسیار قوی می باشد.آنتالپی تشکیل آب منفی است (-68.3 kcal/mol یا -285.8kJ/mol) که معنی آن  این است که برای شکستن پیوندهای شیمیایی پایدار آن و تجزیه به اکسیژن و هیدروژن به انرژی نیاز داریم و از آنجا که هیچ ترکیب دیگری بین اکسیژن و هیدروژن با آنتالپی کمتر از این مقدار سراغ نداریم از این فرایند امکان استخراج انرژی وجودندارند.

در سال ۱۹۸۰ استنلی مایر ادعا کرد که او قادر به استخراج انرژی از آب شده است اگر چه برای توضیح این پدیده دچار تناقض گویی شد. دادگاهی در اوهایو در سال ۱۹۹۶ او را به جرم تقلب و کلاه برداری گناهکارتشخیص داد.

همچنین در سال ۲۰۰۲ شرکت انرژی جهانی ژنزیس اعلام کرد که دستگاهی را آماده ورود به بازار کرده است که قدر به استخراج انرژی از آب با جدا کردن و ترکیب مجدد هیدروژن و اکسیژن می باشد. در سال ۲۰۰۳ این شرکت اعلام کرد که این فناوری را برای به حرکت در آوردن خودرو ارتقا داده است. این شرکت بیش از ۲٬۵ میلیون دلار از سرمایه گذاران دریافت نمود اما هیچگاه دستگاهی را به بازار ارائه نکرد. در سال ۲۰۰۶ پاتریک کلی بنیانگذار شرکت انرژی جهانی ژنزیس در نیوجرسی به پنج سال زندان به دلیل سرقت و کلاه برداری و بازپرداخت $۴۰۰٬۰۰۰ به خسارت دیدگان شد.

ویکی پدیا
منابع مقاله در صفحه ی خودروی آبسوز موجود است.

کلاهبرداری هایی که با سوء استفاده از بی سوادی مردم انجام میشه هم ، در کشورهای عقب افتاده ، کاملا دسته دوم و کاپیه


#شیمی_اسلامی
#تفکرنقاد
#فناوری
#فلسفه_فیزیک
لطفا نظر خود را درباره مطلبی که خوانده‌اید، بنویسید...
کپی از مطالب این سایت تنها با ذکر فاتحه رایگان است
کدنویس و بهینه ساز سایت: سيادت   Natilos.ir © 2024 - 2015
V 9.8