داروینیسم در اسلام، تقسیم ارث و میراث با اولويت عمو ها و پدربزرگ
شاید شنیدید که خیلی ها میگن : بابای من وضعش خوب بود ، عموهام اموالمونو بالا کشیدند ، چون معمولا پدربزرگ ها سنی ازشون گذشته و وقتی کفیل اطفال جوان فوتی میشن ، کارها رو میسپرن دست دیگر فرزندان خودشون و این وسط اگر عموها حقی هم ناحق نکنند ، شبهاش بصورت منطقی بوجود میاد. چه چیزی باعث می شه که ارث پدربزرگ به پدر نرسد
تو طبیعت دیده می شه که یک شیر ماده وقتی میبینه یکی از توله هاش ضعیف و مردنیه ، بصورت غریزی و نه با حساب و کتاب ، شیرش رو ازون توله دریغ می کنه تا بمیره
که پیامد منطقی این عمل اینه که توله هایی که ظاهرا سالم تر و قوی تر هستند منابع بیشتری برای رشد پیدا میکنند...
حتی تو گوزن ها مشاهده شده وقتی توله ای مادرش میمیره ، گوزن های دیگه انقد بهش لگد میزنند که بمیره ، چرا ؟
چون تولهی مادر-مرده قِن-قِن میکنه و شکارچیان رو به سمت گله میکشه .
داروینیست های راست گرا میگن :
همونجور که انتخاب طبیعی توله های ضعیف رو با بی رحمی حذف میکنه و باعث می شه نسل بعدی قوی تر باشه ، حکومت هم مجازه اجازه بده هرکی مریض شد ،خصوصا تو سن پیری بیفته بمیره ، حتی لازمه گاهی خودمونیم ضعیف تر ها رو بندازیم تو اطاق گاز تا خفه شن و خیال جامعه راحت بشه .
چپ های افراطی مارکسیستی که ابتدا به ساکن کلا نظریه داروین رو رد می کردند.
یه عده بصیرت بیشتر داشتند میگفتند: تو طبیعت همکاری شورایی هم هست ، ایثار هم هست ، چرا اونو نمیگید ؟
ولی لیبرالها مثل پوپر می گن :
ما نمیتونیم قوانین اخلاقی رو باین شکل فاشیستی ،بصورت مستقیم از طبیعت استخراج کنیم.
اما نمیتونیم هم بدون توجه باین واقعیات
، قوانینی خلاف طبیعت بشر وضع کنیم.
مثلا بیایم بگیم « هرکس اندازه توان کار کنه ، اندازه نیاز سهم ببره » این با واقعیت طبیعت منفت گرا و طماع بشر تعارض داره.
هرچند این نگاه ، یه خط قرمز برای اخلاق مشخص کرده اما کار تموم نمیشه .
میشه گفت بعد ازین باید قوای قانونگذار و دخیل در هدایت اخلاقی جامعه ، سنجش دشوار و چند لایه ای انجام بدن و با ساعتها گفتگو در مورد هر موضوعی بسنجند که چه قانونی میتونه بیشترین رنج رو از بیشترین آدمها حذف کنه . فایده گرایی سلبی
حالا سخن اینه که
گویا در اسلام عزیز ، فقه جعفری به همون نگاه فاشیستی گرایش داشته ، از قرنها قبل قانون وضع کرده که اگر شخصی با چند فرزند خردسال ، در جوانی قبل از پدر پیرش فوت کنه ، دیگه اون فرزندانش که احتمالا صغیر هم بودند و یتیم شدند از پدربزرگ ارث نمیبرند ، چون باصطلاح پیوندشون با پدربزرگ قطع شده ، هرچند که اون پدربزرگ و مادربزرگ هر کدوم یک ششم از اموال فرزندشون ( بابای اطفال یتیم) سهم میبرند و تبعا بعد مرگ پدربزرگ و مادربزرگ این اموال هم میرسه به فرزندان و نوه های دیگر بابابزرگ
باین ترتیب اسلام عزیز ژن اون جوان مرحوم رو ( که شاید در اثر تصادف فوت شده باشه و لزوما ضعیف نبوده باشه ) با فرض ضعیف بودن از منابع محروم میکنه تا ژن های قویتر فرصت بیشتری برای بقا پیدا کنند .
همین هم می شه که خیلی ها میگن :
بابای من وضعش خوب بود ، عموهام اموالمونو بالا کشیدند ، چون معمولا پدربزرگ ها سنی ازشون گذشته و وقتی کفیل اطفال جوان فوتی میشن ، کارها رو میسپرن دست دیگر فرزندان خودشون و این وسط اگر عموها حقی هم ناحق نکنند ، شبهاش بصورت منطقی بوجود میاد.
#داروینیسم #تکامل
#فلسفه_حقوق #فلسفه_قانون
#فلسفه_اخلاق #فلسفه_دین #فلسفه_اسلامی
#اسلام_واقعی
#سکولاریسم_منافقانه