آیا کره جنوبی واردات لوازم خانگی را ممنوع کرده است؟
Korea جمعه 28 آبان 1400 بازدید: 395

آیا کره جنوبی واردات لوازم خانگی را ممنوع کرده است؟

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران می‌گوید: «ممنوعیت واردات لوازم خانگی یکی از سیاست‌های اصلی کره‌ جنوبی بوده و در عین حال، توزیع کالا در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه نیز به شدت تحت کنترل بود تا هیچ کالای خارجی در این فروشگاه‌ها عرضه نشود.»




او مدعی است «در حال حاضر این نوع محدودیت‌ها همچنان اعمال می‌شود»

بررسی‌های ما نشان می‌دهد این ادعا صحیح نیست. واردات لوازم خانگی به کره جنوبی در هیچ دوره‌ای ممنوع نبوده و الان هم محدودیتی برای ورود و فروش لوازم خانگی خارجی در این کشور وجود ندارد. 

برنامه جامع توسعه صنعتی، در یک دوره ۱۲ ساله از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۹ در کره‌جنوبی اجرا شده است. در گزارشی که وزارت اقتصاد و دارایی کره‌جنوبی با همکاری مدرسه مدیریت و سیاستگذاری عمومی مرکز توسعه کره‌جنوبی منتشر کرده، گفته شده: در سال‌های نخست اجرای استراتژی توسعه صنعتی، جایگزینی واردات و تعرفه‌گذاری برای اعمال محدودیت واردات کالاها و لوازم خانگی خارجی با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی و الکترونیک مدنظر بوده است. در سال‌های بعد کره جنوبی برای توسعه صنعتی، سیاست تولید برای صادرات، حمایت از تولیدکنندگان بزرگ و راه‌اندازی مناطق آزاد را در دستور کار قرار داده است. 

میانگین تعرفه‌های وارداتی به کره‌جنوبی به جز محصولات کشاورزی و برخی اقلام دیگر حدود ۸ درصد است که یکی از پایین‌ترین میزان تعرفه در سراسر دنیا است. 

در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان غیر کره‌ای لوازم خانگی همچون ویرپول، بوش، هایر و دلونگی در این کشور دفاتر فروش و خدمات پس از فروش و وب‌سایت‌های فروش آنلاین تولیدات خود را دارند. آمار واردات وسایل و تجهیزات الکترونیکی نیز به این کشور چشمگیر است، چنانکه آمارهای گمرک کره جنوبی نشان می‌دهند در سال گذشته میلادی بیش از ۹۴/۱ میلیارد دلار وسایل، لوازم و قطعات الکترونیک، تلویزیون، ضبط‌کننده صدا و تولیداتی از این دست وارد این کشور شده است. این رقم حدود ۳ برابر کل ارزش واردات سال گذشته ایران است. 

 با این اوصاف ما این ادعای حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران که «ممنوعیت واردات لوازم خانگی یکی از سیاست‌های اصلی کره‌ جنوبی بوده و هنوز هم محدودیت‌ها در کره ادامه دارد» را به شکل واضح خلاف واقعیت می‌داند و به آن نشان «شاخ‌دار»‌ می‌دهیم.
لطفا نظر خود را درباره مطلبی که خوانده‌اید، بنویسید...
کپی از مطالب این سایت تنها با ذکر فاتحه رایگان است
کدنویس و بهینه ساز سایت: سيادت   Natilos.ir © 2024 - 2015
V 9.8