آخرین تصمیمات قیمتگذاری ایران خودرو و سایپا
براساس اعلام رئیس سازمان بورس، قیمت گذاری خودرو به شرح زیر میباشد:خودروهای لوکس (قیمتگذاری کمیته خودرو) براساس تصمیمات هیأت مدیره خودروسازان اعلام میشود.خودروهای اقتصادی براساس قیمت تمامشده فروخته خواهند شد.
(احتمالا پیش فروشهای تا موعد تحویل اسفندماه براساس تورم بخشی تحویل شوند و فروشهای نقدی ۴۵ روزه بر اساس قیمت جدید)
مسیر بایستی با هماهنگیهای انجامشده برای حذف رانت و قرعه کشی هموار و سیستم توزیع یارانه پنهان خودرو حذف گردد. قیمتهای حبابی بازار خودرو هیچگاه برای تعیین قیمت خودرو مد نظر قرار نمیگیرد.
در صورت اجرای این قانون، هم خودروساز از زیان به ازای تولید هر خودرو فاصله میگیرد و هم با فروشهای منظم هفتگی، بازار خودرو از آشوب و فضای دلالی تخلیه میشود.
این تقریبا همون طرحی هست که آخر سال 91 تصویب و از ابتدای سال 92 اجرا شد . این طرح اون زمان باعث شد که سهام خودروسازان رشد خوبی بکنه بطوریکه ایرانخودرو از 90 تومن در اسفند 92 به 400 تومن در دی 92 رسید و بیش از 4 برابر شد . خگستر هم اون زمان 6 برابر شد . در اون بازه گروه خودرو لیدر بازار بود .
سال 91 که شوک ارزی داشتیم قیمت خودرو در بازار شروع به رشد کرد و اختلاف قیمت بازار و کارخانه هر روز بیشتر میشد . بطوریکه مثلا در شهریور 91 قیمت 206 تیپ 5 در کارخانه 18 میلیون تومن بود اما در بازار به 25 میلیون تومن رسیده بود . این یعنی اختلاف زیاد بین قیمت کارخانه و بازار .
دولت احمدی نژاد اون زمان در افزایش قیمت خودرو با بهانه حمایت از مصرف کننده تعلل میکرد و شرکت هم خودرو به بازار عرضه نمیکرد . بطوریکه در اواخر 91 نرخ بازار و کارخانه اختلاف خیلی زیادی گرفته بود . حتی مثلا در بازار 206 تیپ 5 به 50 میلیون هم رسید .
اواخر سال 91 بود که دولت اجازه رشد قیمتهای کارخانه رو صادر کرد . اون زمان مثلا 206 تیپ 5 رو از 18 میلیون به 34 میلیون رسوند و در بقیه خودروها هم همین اتفاق افتاد.
با افزایش قیمتهای کارخونه خودروسازان شروع به فروش فوری با تحویل یکماه کردند و بازار اشباع شد . قیمتهای کارخانه و بازار اوایل 92 تقریبا برابر شد .
بعد از افزایش نرخ خودروها و از ابتدای سال 92 گروه خودرو لیدر بازار شد و سهام خودرویی رشد 4-6 برابری داشتند .