• فناوری
  • سرگرمی
همچنین در ناتیلوس بخوانید


داستان شرکت کُروز/آیا ایران خودرو به کُروز واگذار می شود؟


بیوگرافی مرجانه گلچین و همسرش + علت طلاق
آموزش تغییر نوع زبان و عوض کردن زبان ویندوز به زبانی دیگر
دولت ها کشور را هدایت می‌کنند یا سیاست‌های کلان نظام؟
تعمیر سیستم و بازیابی پرونده
مسائل مهم کشور از دید صدا و سیما کدام هستند؟
طراحی سایت دینامیک و استاتیک
بیوگرافی سپند امیرسلیمانی و همسرش مارال آراسته + زندگی خصوصی
آشنایی با 10 خاصیت شگفت‌انگیز هندوانه برای سلامتی
هاست رایگان چه مزایا و معایبی دارد؟
آیا ۵۰ درصد کاربران ایرانی از مسیریاب ایرانی استفاده می‌کنند؟
نامه سرگشاده استاد علی اکبر رائفی پور به امیر تتلو
سوالات استخدامی مصاحبه پدافند هوایی خاتم الانبیا
پاسخ صادق زیباکلام به «وزیربهداشت» و «رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها»
دانلود تمام سوال های سال سوم دبیرستان ( راهنمایی ) پیام های آسمانی نهم
چگونه پایگاه داده یک سایت را هک کنیم؟
تحلیل فوکویاما درباره جنگ روسیه اوکراین نوشت و فروپاشی جهان
مرجع کامل خواص دارویی غذایی شیمیایی و فیزیکی و پزشکی کیوی
مراحل انتقال سند ملکی چگونه است
کرونا چند سال از عمر ما را کم کرده است؟
حذف، تغییر یا تعمیر یک برنامه (چگونه برنامه را حذف کنیم)
داستان شرکت کُروز/آیا ایران خودرو به کُروز واگذار می شود؟
Download Search Crouse دوشنبه 1 فروردين 1401 بازدید: 370
داستان شرکت کُروز/آیا ایران خودرو به کُروز واگذار می شود؟

داستان شرکت کُروز/آیا ایران خودرو به کُروز واگذار می شود؟

چند سالی هست که آقایان کشاورز در شرکت کروز به عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی قطعات خودرو میخواهند شرکت ایران‌خودرو را بخرند. از طریق شرکت‌های مختلف از جمله تدبیر سرمایه آراد و گروه بهمن سعی در تصاحب سهام کنترلی خودرو کردند و توانستند تا یک صندلی از پنج صندلی هیئت مدیره را در خودرو کسب کنند اما برای تصاحب شرکت لازم بود تا سه صندلی را به دست آورند. در این صورت ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خصوصی سازی صنعت کشور شناخته می شد


بعد از عید اولین چیزی که در کانون توجه معامله گران قرار میگیره و بسیار مهمه بحث واگذاری سهام تودلی شرکتهای ایرانخودرو و سایپا هست .

سهام تودلی یعنی شرکتهای زیرمجموعه ایرانخودرو و سایپا باید بلوک های خودرو و خساپا رو واگذار کنند .

دو شرکت زیرمجموعه ایرانخودرو که سهام این شرکت رو دارند عبارتند از :

خگستر با 33 میلیارد سهم
سمند با 10 میلیارد سهم

و برای خساپا :

ورنا با 30 میلیارد سهم .
وساپا با 17 میلیارد سهم .

این شرکتها با فروش بلوک خودرو و خساپا سود بسیار خوبی رو شناسایی میکنند .

حالا نکته حائز اهمیت قیمت این بلوک ها هست و باید دید به چه قیمتی این بلوک ها فروخته خواهد شد . هر کنسرسیومی که بتونه این بلوکها رو بخره صاحب این شرکتها خواهد شد .

امروز اعلام شد که کنسرسیومی متشکل از چند شرکت تشکیل شده که این دو شرکت رو بخرن اما باید دید ایا قطعه سازان بیکار میشینن یا اونا هم وارد رقابت میشن ؟ مثلا ایا کروز که سالهاست برای تصاحب ایرانخودرو تلاش میکنه وارد رقابت میشه یا نه ؟ البته برای کروز چند ماه پیش پرونده سازی کردن و بردنش دادگاه که الان بیشتر مشخص میشه چرا این اتفاق افتاد . شاید برای این بود که از رقابت بتونن بیرونش کنن . چون کروز در حالت عادی کسی برای تصاحب ایرانخودرو حریفش نمیشه .

موضوع بعدی فروش محصولات در بورس کالا هست که اهمیت فوق العاده ای داره . فروش با قیمت رقابتی که قراره با خودرو شاهین سایپا شروع بشه باعث میشه که این دو شرکت بتونن زیان رو کاهش بدن و به سود برسند . از اردیبهشت هم قراره واردات خودرو ازاد بشه و دیگه بهانه کالای انحصاری بودن هم وجود نداره . واضح هست که بخش خصوصی در صورت تصاحب خودرو و خساپا دنبال سود اوریه و به هیچ عنوان اجازه ادامه این وضعیت رو نمیده. دولت هم این موضوع رو پذیرفته .

داستان کروز و مالکیت ایرانخودرو

چند سالی هست که آقایان کشاورز در شرکت کروز به عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی قطعات خودرو میخواهند شرکت ایران‌خودرو را بخرند. از طریق شرکت‌های مختلف از جمله تدبیر سرمایه آراد و گروه بهمن سعی در تصاحب سهام کنترلی خودرو کردند و توانستند تا یک صندلی از پنج سیت هیئت مدیره را در خودرو کسب کنند اما برای تصاحب شرکت لازم بود تا سه صندلی را به دست آورند.

سال 1399 پس از دو سال مجمع انتخاب اعضای هیئت مدیره ایران‌خودرو بود و زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که نگار نصر و سرمایه‌گذاری سمند به علت اینکه زیرمجموعه ایران‌خودرو هستند ، سهام خزانه حساب می‌شوند و حق رای در مجمع ندارند.

این شرکت ها در مجامع به نمایندگان دولت رای می‌دادند و جلوی اقدامات کروز برای تصاحب خودرو را می‌گرفتند.

از طرفی هم کروز از طریق خبهمن و سایر شرکت‌هایش حسابی دندان تیز کرده بود که کار خودرو را در سال 1399 یکسره کند و تا قبل از مجمع عمومی و انتخاب اعضا، فشارهای لازم را بر شرکت‌های زیرمجموعه 100 درصدی خودرو برای جلوگیری از دادن رای در مجمع عمومی اعمال کند.

مدیرانِ خودرو گفتند چکار کنیم، چکار نکنیم!؟ به این نتیجه رسیدند که سهام خودروی نگار نصر سهم و سمند را به یک شرکت دیگر که عملاً بر آن کنترل دارند اما 100 درصد سهام آن شرکت را ندارند، منتقل کنند تا این سهام در مجمع سهام خزانه محسوب نشود و حق رای داشته باشد.

شرکتی که برای این کار انتخاب شد خگستر بود .

حالا یک مشکل دیگر وجود داشت. آن هم اینکه اول از همه خگستر پول برای خرید بلوک درصدی خودرو نداشت و از طرف دیگر ممکن بود بقیه هم در مزایده شرکت کنند. گفتند مشکل دوم را اینطور حل می‌کنیم که می‌گوییم کلاً مزایده نقد! پس هیچکس عملاً خریدار نخواهد بود حتی کروز. چون جور کردن 1100 میلیارد تومان پول در دو هفته عملاً ناممکن بود و مشکل اول را هم اینطوری حل کردند که درسته که گفتیم نقد! اما خگستر پول را به صورت نقدی نمیدهد و ما هم مشکلی نداریم .

شایان توجه هست که چرا انتهای سال 98 و ابتدای سال 99 آنطور خگستر را می‌خریدند. چون دوستان مدیر از داخل خبر داشتند که چه خبر شده و خگستر چه کرده و دوستان حسابی از این ماجرا کاسب شدند.

و اما الان دوباره بحث واگذاری بلوک ایرانخودرو مطرح شده . باید دید آیا کروز باز هم برای تصاحب ایرانخودرو وارد رقابت میشود یا قرار است بلوک خودرو به کنسرسیوم زمگم واگذار شود .
لطفا نظر خود را درباره مطلبی که خوانده‌اید، بنویسید...
نام شریف شما :
آدرس ایمیل:
مطلب :
کپی از مطالب این سایت تنها با ذکر فاتحه رایگان است
مجله تفریحی و سرگرمی ناتیلوس   Natilos.ir © 2024 - 2015
V 9.8