• فناوری
  • سرگرمی
همچنین در ناتیلوس بخوانید


نادر طالب زاده و نظریه های تئوری توطئه در ایران


آموزش چگونه گناه نکنیم سخنرانی صوتی کامل
دولت ها کشور را هدایت می‌کنند یا سیاست‌های کلان نظام؟
شورتکات چیست و نحو سفارشی سازی آن چگونه است و چه ویژگی هایی دارد
6 ویژگی زبان انگلیسی که برای فارسی‌زبانان پیچیده است
چرا یک سایت سزاوار جریمه گوگل است؟
میانگین رشد اقتصادی کشور در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ چقدر است؟
چگونه یک هکر رمز عبور شما را هک می کند؟
درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین چه می‌دانیم؟
آیا فقط ۶ کشور دانش تولید موتور دیزلی را دارند؟
دمکراسی پیروز جنگ اوکراین می شود نه دیکتاتوری روسیه
به روز رسانی خودکار ویندوز : سؤال های متداول
معنی فاک بوی و سافت بوی و باک فوری
دانلود فیلم غریبه‌ها: شکار در شب Prey at Night
معاد در نگاه قرآن + سند
کامل ترین مطالب در مورد کبد انسان و آناتومی کبد انسان
دانلود مجموعه کامل چگونه گناه نکنیم سخنرانی صوتی رائفی پور قسمت 1 تا 6
رشد واقعی صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟‌
بیوگرافی سپند امیرسلیمانی و همسرش مارال آراسته + زندگی خصوصی
احکام وکالت حق وکاله وکیل بودن مقاله کامل
همه چیز درباره زمان از ابتدا تا اندازی گیری آن تا عصر حاضر
نادر طالب زاده و نظریه های تئوری توطئه در ایران
Download Search Nader Talebzade يكشنبه 11 ارديبهشت 1401 بازدید: 397
نادر طالب زاده و نظریه های تئوری توطئه در ایران

نادر طالب زاده و نظریه های تئوری توطئه در ایران

او یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مُروِجان نظریه‌های توطئه در ایران بود. یکی از اظهارات خبرساز طالب‌زاده در سال‌های گذشته، وجود سم در آب زمزم بوده است. به دنبال حمله موشکی ۱۸ دی ماه سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد در عراق، طالب‌زاده به انتشار مجموعه‌ای از ادعاهای ساختگی در مورد این حمله می‌پردازد. ادعاهای نادرست او درباره کشته شدن نیروهای آمریکایی در این پایگاه، سپس به کرات مورد استناد رسانه‌های وابسته به حکومت قرار می‌گیرند.


نادر طالب‌زاده، متولد ۱۳۳۲ مجری تلویزیون و فیلمساز نزدیک به نهادهای حکومتی است که در سالیان اخیر، نقش مهمی در ترویج اخبار ساختگی در ایران داشته است. او مدیریت موسسه «افق نو» را برعهده دارد که به برگزاری همایش‌های بین المللی بزرگ (از قبیل «افق نو» و «هالیوودیسم») با حضور مهمانان خارجی و از جمله حامیان غربیِ نظریه‌های توطئه می‌پردازد. طالب‌زاده همچنین دبیر «جشنواره فیلم عمار» است، که او هدف آن را حمایت از فیلمسازان «حزب اللهی» با دغدغه «حفظ نظام» می‌داند.
این فیلمساز، در سال‌های گذشته گرداننده برنامه‌های تلویزیونی متنوعی از قبیل «راز»، «عصر» و «نادر شو» بوده است (عنوان برنامه اخیر، بر مبنای نام کوچک او انتخاب شده) و در این برنامه‌ها، به میزبانی حامیان نظریه‌های توطئه می‌پرداخته است. او همچنین از موسسان شبکه «افق» صدا و سیما محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۳، تریبون بسیاری از این حامیان بوده است.
ویژگی اصلی آقای طالب‌زاده در میان سایر همفکران خود، تسلط به زبان انگلیسی است که او را به نقطه اتصال چهره‌های تندروی حکومتی با فعالان غیرایرانی تبدیل می‌کند. طالب‌زاده این فعالان را به همایش‌های مختلف موسسه «افق نو» دعوت می‌کند و مدعی است: «خیلی از روشنفکرهای غربی خواستار پناهندگی در ایران شده‌اند».
همدستی «آمریکا و اسرائیل و سعودی» برای مسموم کردن چشمه آب زمزم
مجموعه‌ای از اظهارات خبرساز طالب‌زاده در سال‌های گذشته، وجود سم در آب زمزم بوده است. قسمت جنجالی ادعای آقای طالب‌زاده، این نیست که آیا محتوی چشمه زمزم در مکه، به لحاظ ترکیبات آن برای نوشیدن مناسب است یا نه (که می‌تواند در جای خود قابل بحث باشد). او می‌گوید آب زمزم موادی دارد که با همدستی «آمریکا و اسرائیل و دولت سعودی» وارد آن شده تا حجاج ایرانی مبتلا به آنفلوآنزا شوند. در این زمینه توضیح بیشتری داده نمی‌شود که چرا عربستان سعودی باید برای مبتلا کردن ایرانی‌ها به آنفلوآنزا، آب چشمه‌ای را آلوده کند که شهروندان خودش، بیش از مردم کشورهای دیگر از آن می‌نوشند.
مدیر موسسه «افق نو» در ۱۱ مرداد ۱۳۹۵، در نشستی در خبرگزاری فارس به همراه علی کرمی، مدرس دانشگاه بقیه‌ الله و از دیگر مروجان نظریه‌های توطئه، به توضیح مبسوط دیدگاه‌های خود در این زمینه می‌پردازد. او با تاکید بر اینکه آب زمزم دارای مقادیر غیرمجاز آرسنیک و نیترات است می‌گوید: «چندین سال پیش دوستان در هلال‌احمر این موضوع را به من گفتند اما در ادامه سفارش کردند که چنین چیزی را در مجامع عمومی بیان نکنم». سپس علی کرمی با تایید حرف‌های طالب‌زاده می‌افزاید که او از «حدود ۳۰ سال» پیش این موضوع را می‌دانسته، اما آن را مطرح نکرده چون عده‌ای گفته‌اند: «بیان این مطلب عین سیاه‌نمایی است».
در ادامه، آقای طالب‌زاده هشدار می‌دهد: «عده‌ای در مکه بیمار می‌شوند و وقتی برمی‌گردند نیز عده دیگری را بیمار می‌کنند. آنها با این بیماری حال عبادت و خداجویی را از مسلمانان می‌گیرند. آنها در حج تمتع ۲۰ سال است که این کار را می‌کنند... این طراحی متعلق به پنتاگون است و این شور معنوی که انقلاب اسلامی به وجود آورده را می‌خواهند مهار کنند. این بحث بیماری را ادامه‌دار کرده‌اند و عقبه آن نیت و تلاش آمریکا و اسرائیل است که دولت سعودی به آن عمل کرده.»
در واکنش به ادعای تایید آلودگی آب زمزم از سوی هلال احمر، در ۱۵ مرداد ۹۶ پیرحسین کولیوند، معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال احمر اعلام کرد: «ما در سه نوبت آب زمزم توزیعی در مدینه و مکه را به ایران بردیم و در آزمایشگاه تخصصی و مرجع سلامت آب که مربوط به سازمان آب است ارائه دادیم. آنها هم مرتب نمونه‌ها را آزمایش کردند. فلزات سنگین موجود در آب زمزم کمتر از حد مجاز است و از آب تهران سالم‌تر است». علی کرمی در واکنش به صحبت‌های معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال احمر در تاریخ ۲۶ مرداد ۹۶ از ادعای خود عقب‌ می‌نشیند: «اسناد ارائه شده درباره آلودگی آب زمزم متعلق به ۱۰ سال پیش بوده و مستند و آن تاریخ کاملا علمی بوده است… ولی مربوط به امسال نیست. در حال حاضر موضوع سلامت آب زمزم با آزمایشات صورت گرفته که ما نیز امروز از نتایج آزمایش مطلع شدیم تایید شده و مشکلی ندارد.» 
با وجود این، حامیان ادعای کرمی و طالب‌زاده، حتی بعد از عقب‌نشینی رسمی آقای کرمی از ادعای خود هم از نظریه این دو نفر کوتاه نمی‌آیند. در ۳۱ مرداد ۹۶ باشگاه خبرنگاران پویا، زیر نظر خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسدارن، با اشاره به تکذیبیه هلال احمر می‌نویسد: «نکته‌ای که در این میان پاسخی به آن داده نشده است، چرایی ابتلای بسیاری از حجاج به انواع خاصی از بیماری‌های ویروسی است که دقیقاً با سفر به عربستان و آغاز ایام حج تمتع، گریبان بسیاری از حجاج را گرفته و گاهی تا یک ماه و بیشتر دوران بهبودی آن به طول می‌انجامد که همین امر عملاً فرصت استفاده و بهره‌مندی از ایام حج و این فریضه واجب را از حجاج سلب می‌کند.» 
برای اثبات این توطئه ادعایی، باشگاه خبرنگاران پویا قسمتی از فیلم نادر طالب‌زاده درباره «مستندات تعمدی بودن ابتلای بسیاری از حجاج به بیماری‌های ویروسی در ایام حج» را ارائه می‌کند که سطح استدلال‌های این کارگردان را نشان می‌دهد.
طالب‌زاده در این فیلم می‌گوید: «حج و زیارت مدارک [سمی بودن زمزم] را از من خواست برایشان آوردم… باز به هیچ کس نگفتند از آن آب نخورید… [بیماری‌ها] از کجا شروع شد؟ از حج خونین اول [سال ۱۳۶۶] شروع شد. قبل آن هیچ‌کس مریض آنفلوانزا نمی‌شد! اصلا آمارش نیست… هیچ‌کس مریض نمی‌شد. یک نفر هم آمار نیست!… این یک سم است که از طریق آب وارد شده.»
در ادامه این فیلم، آقای طالب‌زاده از یک پزشک هلال احمر می‌پرسد: «در مکه بیشترین مریضی‌ای که به شما مراجعه می‌شود چیست؟» و آن پزشک در پاسخ می‌گوید: «بیماری‌هایی که رایج در عربستان هست دیگر، سرماخوردگی و آنفلوانزایی که در کشور عربستان هست، اکثرا هم ویروسی است». طالب‌زاده دوباره از پزشک سوال می‌کند: «ما داریم تحقیقی می‌کنیم در مورد این سرماخوردگی…. بررسی شده که این ویروسی است، میکروبی است، چیست؟» اما سپس به جای پخش جواب پزشک، صدای گوینده‌ای شنیده می‌شود که می‌گوید: «هرچند برخی تغییر فصل را در گسترش این بیماری‌ها موثر می‌دانند، اما حجم عظیم حجاج مبتلا به فضیه‌های دیگری از جمله عمدی بودن شیوع این بیماری‌ها را به اذهان متبادر می‌کند.»‍
 
ادعای «ترور بیولوژیکی»، بدون آزمایش پزشکی
نادر طالب‌زاده در راستای دغدغه‌هایش راجع به جنگ و ترور بیولوژیکی، مدعی است که خود او هم قربانی این نوع ترور بوده است. او در مصاحبه‌ای با فارس به نقل از خبرگزاری تسنیم در ۱۴ خرداد ۹۵  تعریف می‌کند که یک سال و نیم پیش در عراق چمدانش گم شده و بعد که پیدا شده «سرفه‌های خونی» می‌کرده که «خدارا شکر تمام شده» ولی او فهمیده دلیل سرفه‌ها آن است که چمدانش را مسموم کرده‌اند. او به این سوال فارس که «آزمایشی دادید که نتایج مطمئنی در جهت اثبات این موضوع ارائه شود؟» جواب منفی می‌دهد، و در توضیح مبنای ادعای بزرگش به سادگی می‌گوید که اینها را از علی کرمی شنیده: «با دکتر علی کرمی که متخصص بیو تروریست است، وقتی صحبت کردم من را به این مسائل آگاه کرد که چه اتفاقی افتاده است.» 
این فیلم‌ساز در جواب سوال بعدی خبرنگار که «مشخص شد چه چیزی بوده این که باعث شده حال شما بدین شکل شود؟» اذعان می‌کند: «نه! متاسفانه چون در آن زمان چمدان را برای آزمایش ندادم و تا مدت‌ها هم نمی‌دانستم که ممکن است این حال بد من ارتباطی به چنین تروری داشته باشد. حالا نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم.»
آقای کرمی در مصاحبه‌ای جداگانه در ۲۵ خرداد ۹۵ با روایت ماجرای گفتگوی خود با نادر طالب‌زاده می‌گوید «حدس» می‌زند به این کارگردان سوء قصد شده ولی نشانه مشخصی را مشاهده نکرده: «آقای طالب‌زاده، درباره اتفاق‌هایی که یک سال و نیم پیش برای او در کشور عراق افتاده بود، صحبت کرد و حرف‌های عجیبی زد… من عامل ترور وی را تشخیص نداده‌ام زیرا چیزی را مشاهده نکرده‌ام؛ اما پس از شنیدن حرف‌های آقای طالب‌زاده، حدس زدم که قطعا آسیب جدی عمدی به وی رسیده است.» کرمی در ادامه به مشکوک بودن این مساله اشاره می‌کند: «من به طالب‌زاده گفتم که این حادثه کاملا مشکوک است و از آنجایی‌ که ایشان یکی از افرادی است که ماموریت‌های خارج از کشور زیادی داشته و مواضع ایشان صریح و ضد صهیونیستی بوده، به طور قطع تحت نظر دشمن قرار داشته و احتمالا دچار سوء قصد شده است.»
ادعای ترور بیولوژیکی مدیر «افق نو» آنقدر در رسانه‌های مختلف تکرار شد تا دستگاه‌های حکومتی گوناگون به بررسی آن می‌پردازند. 
در ۱۲ مهر ۱۳۹۵ علاءالدین بروجردی، رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در مورد «پرونده ترور بیولوژیکی که اخیرا در رابطه با برخی افراد مطرح شده» چنین توضیح می‌دهد: «بعد از ارائه گزارش کمیته پدافند غیرعامل در کمیسیون امنیت ملی، تصور ما بر این است که پرونده بسته شده است.» در ادامه این مطلب خبرگزاری خانه ملت در معرفی افرادی که پرونده آنها مورد بررسی قرار گرفته، به نام نادر طالب‌زاده اشاره می‌کند و از قول این نماینده مجلس می‌نویسد: «شواهدی دال بر ترور بیولوژیکی این افراد وجود نداشت…ممکن است در صورت ارائه شواهد جدید تحقیقات ادامه پیدا کند.»
اظهارات سه سال بعد غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل نشان می‌دهد کماکان شواهدی که ادعای ترور بیولوژیک نادر طالب‌زاده یا افراد دیگر را ثابت کند به دست نیامده است. جلالی طی حضورش در برنامه تلویزیونی دستخط در ۶ مهر ۹۸ بدون ذکر نام، دو مورد ادعای ترور بیولوژیک را رد می‌کند:«تشخیص قطعی ترور بیولوژیک… قدری شواهد و قرائن می‌خواهد… دو مورد مطرح شد که نمی‌خواهم اسم آنها را ببرم، این دو مورد را کامل بررسی کردیم. بنا بر پرونده پزشکی آنها و مطالعات و کارهای کارشناسی که انجام دادیم، از نظر ما ترور بیولوژیک نبود ولی ممکن است موارد دیگری باشد.»
توصیه به نخوردن «خوراکی و آب» در آمریکا
تصورات نادر طالب‌زاده در مورد ترور بیولوژیک، در حدی است که اعتقاد دارد جز خود او، همکارانش هم در معرض چنین تروری قرار دارند. به عنوان نمونه، در مصاحبه‌ای با سایت مشرق وابسته به سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی، به نگرانی خود از ترور بیولوژیک مرضیه هاشمی خبرنگار ایرانی‌-آمریکایی صداوسیما اشاره می‌کند.
خانم هاشمی، که در شبکه پرس‌تی‌وی فعالیت می‌کند، در دی ماه سال ۹۷ پس از سفر به ایالات متحده برای مدتی بازداشت می‌شود. در همین رابطه، طالب‌زاده در مصاحبه‌ای با سایت مشرق وابسته به سپاه پاسداران، خطرات احتمالی خوردن آب و غذا در آمریکا را گوش‌زد می‌کند: «مردم باید آگاه باشند کسانی که در حوزه جنگ نرم هستند… موقعی که از کشور خارج می‌شوند در معرض همه جور تهدیدی هستند. البته قبلاً هم قصد داشتند که به ایشان [مرضیه هاشمی] صدمه بزنند و در فرودگاهی در آمریکا برخوردی با ایشان صورت پذیرفته بود و ایشان را مجبور کرده بودند خوراکی و آب مصرف کنند و چون به ایشان هشدار داده بودیم اگر خوراکی و آب آشامیدنی به شما دادند مصرف نکنید… ایشان را داشتند وادار می‌کردند که به زور خوراکی بخورند و می‌خواستند به ایشان صدمه بزنند که موفق نشدند و راه دیگری [بازداشت] را برای مهار ایشان انتخاب کردند.»
در ادامه این مصاحبه، آقای طالب‌زاده بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی را، که در مجموع ۱۱ روز از ۲۳ دی تا سوم بهمن ماه طول کشید، توطئه‌ای بزرگ و نتیجه سفر جان بولتون، مشاور وقت امنیت ملی آمریکا و مایک پومپئو، وزیر وقت امور خارجه آمریکا به منطقه می‌داند. این مستندساز و کارگردان درباره ارتباط بازداشت مرضیه هاشمی و حضور مقامات دولت وقت آمریکا در منطقه بر این باور است که: «صحنه‌گردانی ماجرا در مسیر همان تهدیداتی است که آمریکایی‌ها آغاز کرده و بی‌ارتباط به سفر بولتون و آقای پمپئو به منطقه خاورمیانه نیست. البته این مساله یکی از روش‌های تحریکی است…. به نظرم دستگیری مرضیه هاشمی، از طرح و پلَنِ جدید جان بولتون است… بولتن به دنبال بهانه برای دعواست و تصور من این است که طرح دستگیری خبرنگاران ایرانی هم کار ایشان است که یک بهانه‌ای برای رودررویی فراهم شود.»  
در ۲۹ دی ماه ۹۷ قاضی آمریکایی دادگاهی که حکم بازداشت خانم هاشمی را صادر کرده بود از اون به عنوان یک «شاهد مطلع» در ارتباط پرونده‌ای نام می‌برد. 
در ۲۷ بهمن ۹۷ ( ۱۶ فوریه ۲۰۱۹) نیویورک تایمز گزارشی را در ارتباط با جاسوس آمریکایی جمهوری اسلامی به نام مونیکا ویت، منتشر کرد. در این گزارش مرضیه هاشمی «یک استخدام‌کننده برای سیستم اطلاعاتی خارجی» و مامور جذب خانم ویت برای سازمان‌های امنیتی ایران معرفی می‌شود. مونیکا ویت در شهریور ۹۲ از آمریکا به ایران رفت و ماندگار شد.
ارتباط هاشمی با ویت، پای نادر طالب‌زاده را به پرونده این جاسوس آمریکایی باز می‌کند. وزارت دادگستری آمریکا در در ۲۴ بهمن ۹۷ می‌گوید مونیکا ویت در سال ۲۰۱۲ برای حضور در کنفرانس «هالیوودیسم» به ایران رفته که سازمان «افق‌نو» برگزار کرده و سپاه یکی از حامیان مالی آن بوده و در جریان همین سفر شروع به همکاری با دستگاه اطلاعاتی-امنیتی جمهوری اسلامی کرده است. برهمین مبنا وزارت دارایی ایالات متحده، آقای طالب‌زاده مدیر افق نو و همسر لبنانی او زینب مهنا طالب‌زاده را در فهرست تحریم‌های آمریکا  قرار می‌دهد.
طالب‌زاده در واکنش به تحریم توسط «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» (OFAC) وزارت دارایی آمریکا خطاب به این سازمان نامه‌ای می‌نویسند و به هزینه‌های سنگینی که تحریم‌ آمریکا بر اعتبار و امور تجاری‌اش وارد کرده، اشاره می‌کند:«در نتیجه ادعاهای بسیار نادرست و آتش‌افروزانه شما آسیب جدی به اعتبار ما وارد و هزینه سنگینی به امور تجاری و دوستی‌های بلندمدت ما تحمیل شد. و به چه دلیل؟ به این دلیل که ما جرأت کردیم از روی سال‌ها سوءتفاهم‌های جدی میان آمریکا و ایران پُل بزنیم؟… ما فکر کردیم حضور فیزیکی مهمانان ما از آمریکا و اروپا باعث تقویت ارتباطات و شفافیت خواهد شد.»
مدیر «افق نو» خطاب به دولت آمریکا گلایه می‌کند: «شما علاوه بر طرح علنی ادعاهای دروغین علیه من، همسرم و کنفرانس افق نو، حرف‌های شخصی [مرضیه هاشمی] را باور کرده‌اید که [به ادعای خودتان] به عنوان یک هدف‌یاب عمل کرده و در استخدام فردی نقش داشته که می‌گویید در حال حاضر تحت تعقیب آمریکاست [مونیکا ویت]. و سپس OFAC تلاش می‌کند تا ما را به این فرد پیوند دهد، در حالی که ما هیچ ارتباطی با او یا آوردن او به ایران نداشته‌ایم. تمام اینها توسط فردی [مرضیه هاشمی] سازمان‌دهی شده است.»
به این ترتیب او در نامه به دولت آمریکا، بدون پافشاری بر مواضع ضدآمریکایی خود، هدفش را «پل زدن» میان دو کشور می‌داند، در عین حال که به امید خروج از فهرست تحریم‌های دولت ترامپ، از مرضیه هاشمی اعلام برائت می‌کند.
 
به دنبال حمله موشکی ۱۸ تیر ماه سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد در عراق، طالب‌زاده به انتشار مجموعه‌ای از ادعاهای ساختگی در مورد این حمله می‌پردازد. ادعاهای نادرست او درباره کشته شدن نیروهای آمریکایی در این پایگاه، سپس به کرات مورد استناد رسانه‌های وابسته به حکومت قرار می‌گیرند. 
این فیلمساز مثلا در مصاحبه ۲۲ تیر ۹۸ خود با شبکه افق مدعی می‌شود:«امروز من قبل از اینکه بیام توی استودیوی شما دیدم سی‌ان‌ان برنامه‌ای دارد… وسط یک آشیانه [پایگاه آمریکایی] آش و لاش، خبرنگار می‌گوید که خیلی بعید است که توی همچین آشیانه‌ای کسی زنده مانده باشد.» اظهاراتی که مجری جوان برنامه را به وجد می‌آورد: «بسیار مهم است که یک خبرنگار آمریکایی می‌رود آنجا و می‌گوید صلا با این وضعیتی که در پادگان است بعید است کسی زنده مانده باشد!»
اما ادعای آقای طالب‌زاده، درواقع بیانی تحریف شده از یک گزارش سی‌ان‌ان است که از قضا ویدیوی آن در ۲۱ دی ۹۸ در خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه هم منتشر شده، و خبرنگاری را نشان می‌دهد که می‌گوید چون آمریکایی‌ها از پیش در جریان حمله قرار گرفته و به پناهگاه رفته بودند، حمله موشکی سپاه تلفات انسانی نداشته است.
 خبرنگار سی‌ان‌ان، در گزارش خود از ساختمانی که مورد اصابت موشک واقع شده روایت می‌کند: «اینجا محل زندگی سربازان بود…. تقریبا هیچ چیزی باقی نمانده… وقتی اینجا هستید، واقعا برایتان عجیب است که چطور هیچ کسی توانسته زنده بماند و هیچ تلفاتی نبوده، وقتی به [میزان] تخریب نگاه می‌کنید… ما الان داریم می‌فهمیم که از پیش هشدار [اطلاع] داده بودند، در حدی خاص.» خبرنگار آمریکایی می‌افزاید: «آنها [نیروها] می‌دانستند که قرار است اتفاقی بیفتد، فقط نمی‌دانستند چه چیزی… در نتیجه افراد از ساعت ۱۱ شروع کرده اند به پناه گرفتن و سپس در ساعت ۱:۳۴ نخستین انفجار رخ داده.» 
نادر طالب‌زاده در مصاحبه با شبکه افق، خبر تحریف آمیز دیگری را نیز تعریف می‌کند که به شرح زیر است: «دیروز یا پریروز تعداد زیادی از خانواده‌های آمریکایی که پسرانشان در عین الاسد و در این پایگاه‌ها بودند جلوی منزل چاک شومر رئیس دموکرات‌های سنا جمع شدند که چهار روز است که موبایل‌های پسرانمان جواب نمی‌دهند. چرا به ما دروغ می‌گویید؟ چرا موبایل‌ها جواب نمی‌دهند؟ که بعد اینها را متفرق کردند، ولی توی خبر آمد.» او از داستان خود نتیجه می‌گیرد که گزارش‌های آمریکایی‌ها در مورد کشته نشدن نیروهای‌شان در پایگاه عین‌الاسد «دروغ شاخدار است».
بخشی از خبر طالب‌زاده که از تجمع عده‌ای (از مخالفان جنگ) در مقابل منزل چاک شومر، رهبر حزب دموکرات در مجلس سنای ایالات‌متحده حکایت دارد، درست است. اما بخش اصلی خبر او در مورد اینکه تجمع‌کنندگان خانواده‌های نیروهای آمریکایی در عین الاسد بوده‌اند که گفته‌اند «چهار روز است که موبایل‌های پسرانمان جواب نمی‌دهند» ساختگی است. در حقیقت در گزارش رسانه‌های بین‌المللی از تجمع در مقابل منزل چاک شومر در نیویورک (مثلا اینجا، اینجا و اینجا) اثری از ادعای نادر طالب‌زاده دیده نمی‌شود، آن هم در شرایطی که با توجه به حساسیت شدید رسانه‌ها به تلفات انسانی احتمالی سربازان آمریکایی، قابل تصور نیست که در صورت درستی خبر طالب‌زاده، چنین خبری بازتاب رسانه‌ای نداشته باشد.
رد پای ادعایی مشابه با اظهارات آقای طالب‌زاده، در ۲۵ دی ۹۸ در ویدیویی مشاهده شده که ابتدا در شبکه‌های اجتماعی و سپس رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی منتشر می‌شود و ظاهرا حکایت از «پدر یک سرباز آمریکایی» دارد که پسرش در عین الاسد بوده و به تلفن‌های او جواب نمی‌دهد. این ویدیو، بخشی از برنامه ارتباط تلفنی مخاطبان با تلویزیونی آمریکایی به نام «سی اسپن» است که در جریان آن، مردی که به وضوح لهجه ایرانی دارد خود را «آلن» و پدر یک سرباز آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد معرفی می‌کند؛ که به گفته او به تماس پدر پاسخ نمی‌دهد و معلوم نیست زنده است یا مرده.
ویدیوی «آلن» به عنوان شواهدی از وجود تلفات انسانی در عین‌الاسد، در بسیاری از رسانه‌های حکومتی و از جمله در صدا و سیما بازتاب می‌یابد. اگرچه مشخص نمی‌شود که چرا پدری که نگران جان فرزندش است، هیچ اشاره‌ای به نام یا نام خانوادگی پسری که می‌گوید دنبالش می‌گردد نمی‌کند. همچنین معلوم نمی‌شود چرا در روزهای بعد، اثری از «آلن» در رسانه‌های دیگر یا حتی شبکه‌های اجتماعی دیده نمی‌شود.
به هر ترتیب، گذشته از تمام جنجال‌های خبری رسانه‌های وابسته به حکومت در رابطه با حمله موشکی به عین الاسد، خبرسازترین اظهارات نادر طالب‌زاده در آن مقطع، واکنش او به کشته شدن۱۷۶ مسافر هواپیمای اوکراینی است که ساعاتی پس از آن حمله، هدف موشک‌های زمین به هوای سپاه قرار گرفته بود.
مدیر موسسه «افق نو» در گفت‌وگوی تلویزیونی ۲۲ تیر ۹۸ خود با شبکه افق، با انتقاد از اعتراضات خیابانی که در واکنش به سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی برگزار شد، می‌گوید: «چهار نفر جمع شده اند و می‌گویند چه و چه. از این موضوع عبور خواهیم کرد و تصویر بزرگ‌تر و واقعی را فراموش نکنیم. خداوند متعال تقدیر کرده که این اتفاق بیفتد.»
او با کم اهمیت نشان دادن کشته شدن ۱۷۶ مسافر در مقایسه با «اتفاق اصلی» یعنی حمله به عین الاسد تاکید می‌کند: «از این اتفاقات ۱۰‌تای دیگر هم بیفتد در مقابل آن اتفاق اصلی هیچ است.»

لطفا نظر خود را درباره مطلبی که خوانده‌اید، بنویسید...
نام شریف شما :
آدرس ایمیل:
مطلب :
کپی از مطالب این سایت تنها با ذکر فاتحه رایگان است
مجله تفریحی و سرگرمی ناتیلوس   Natilos.ir © 2024 - 2015
V 9.8