وزارت صمت، لاستیک را کیلویی قیمتگذاری میکند!
ترمیناتور صمت بر علیه صنعت لاستیکسازی نشد ما یک مشکلی را ریشهیابی کنیم و آخرش به وزارت فخیمه صمت و جناب مستطاب فاطمی امین نرسیم امروز نمایندگان صنایع لاستیکسازی کشور آمده بودند که چه نشستهاید که صمت به روز سیاهمان نشانده! و باز هم قصه تکراری قیمت گذاری دستوری میگفتند حاشیه سود ۲۷ درصدی به ۸ درصد رسیده!
میگفتند حاشیه سود ۲۷ درصدی به ۸ درصد رسیده!
هزینه تمام شده افزایش ۷۷ درصدی داشته، ولی صمت با سرکوب قیمت و قیمتگذاری دستوری فقط با ۳۰درصد افزایش بها موافقت کرده که تازه آن را هم هنوز مجوز ندادند!
با این حساب تولید دیگر بصرفه نیست!
در سه ماهه اخیرحاشیه سود به شدت در حال کاهش است و عنقریب وارد زیان میشویم!
به همین دلیل سهامداران تمایلی به خرید سهم لاستیکسازان ندارند و ارزش سهام این گروه هم رو به کاهش است! و بازارگردانها هم دچار مشکل شدهاند!
قیمت جهانی لاستیک رو به افزایش است و قیمت جهانی مواد اولیه به همین شکل..
در صورت ادامه این روند، باید عطای تولید لاستیک در داخل کشور را به لقایش بخشید و با قیمتهای گزاف از خارج وارد کرد، کما اینکه از سال ۹۸ واردات آن افزایش چشمگیری داشته است!
با کاهش روند سودسازی این صنایع بانک هم حاضر به تامین منابع نیست و عملا طرحهای توسعه قابل انجام نیستند!
از سوی دیگر سهامداران عمده هم تمایلی به افزایش سرمایه ندارند!
آقای صمت اگر قصد کردهاید که درِ تولید مملکت را تخته کنید؛ یک کلام بگویید که تولید کنندهی از همه جا رانده و مانده، تکلیف خودش را بداند و فکری به حال کسب و کار سرمایه خودش و سهامدارانش بکند!
این که نشد شما با تصمیمات غیرکارشناسی بخصوص قیمتگذاری زوری و دستوری، پول و سرمایه ملت را به باد بدهید!
دستور میدهید محصول را ارزان عرضه کنند که مثلا به سبد خانوار فشار نیاید؟!
خب از آنطرف سود تولید کننده کم میشود! سهامدار متضرر میشود!
نیروی کار تعدیل میشود!
صنعت میخوابد!
تورم بالاتر میرود!
و بعد تازه مجبور میشوید بروید همان محصول را گرانتر از خارج بخرید!
و اینجاست که تازه باید تحریم ها را هم دور بزنید!
حالا دیگر کاری به گمرک و مصائبش ندارم!!
به نظر میرسد که سریعترین راه برونرفت این صنعت از چالشهایی که با آن دست به گریبان است، عرضه محصولاتشان در بورس کالا باشد.
که معلوم نیست به چه دلیلی صمت با آن مخالف است!
اوه تازه یک چیز خندهدار گفتند داشت یادم میرفت؛ سه کارخانه بزرگ این صنعت( بارز- کویر- یزد) با بکار گیری صنعت پیشرفتهتر و مواد اولیه مرغوبتر، موفق به تولید تایر با وزن کمتر شدهاند که به گفته ایشان قابل رقابت با بهترین برندهای جهان است!
آنوقت وزارت صمت، گفته اینها سبک هستند پس قیمتشان هم باید کمتر باشد!!
صنعتگران گفتند به صمت بگویید دست از سر تولید بردارد ما خودمان با رقابت و عرضه و تقاضا، هم قیمت را متعادل نگهمیداریم و هم روند سودسازی را صعودی میکنیم!
از مشکلات دیگری که تولیدکنندگان مطرح کردند؛ قطع برق و گاز بود که باعث زحمات زیادی بر سر راه تولید است! که به این هم در مجالی دیگر خواهیم پرداخت!
✍ الهام معصوم زاده