• فناوری
  • سرگرمی
همچنین در ناتیلوس بخوانید


اولین تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برای چه زمانی است؟


دانلود سؤالات مهم درس قرآن نهم
تفاوت های علم و شبه علم در چیست | شبه علم
بازار مسکن در پسابرجام / توافق چه تاثیری روی مسکن دارد؟
مشخصات فیزیکی و شیمیایی چوب افرا Acer
علت امر به معروف و نهی از منکر چیست چرا باید امر به معروف بکنیم
چرا «اپوزیسیون دیروز» فلسطینی‌ها را «قهرمان» و «اپوزیسیون امروز» آن‌ها را «تروریست» می‌داند؟
هک کردن وب سایت دانشگاه به دلیل گرفتن نمره 9
سوالات استخدامی مصاحبه پدافند هوایی خاتم الانبیا
نصب یک برنامه (چگونه برنامه را نصب کنیم)
سی اس اس (CSS) چیست؟ Cascading Style Sheet
ترفندهایی در ویندوز که هرگز از آنها نشنیده اید!
بهترین اطلاعات هاست رایگان را بدانید
میزان قسط های ماهیانه وام ازدواج ده میلیون تومانی چند درصد است
سیستم مدیریت محتوا چیست؟
خبرگزاری انتخاب در شهریور ۱۴۰۲ فیلتر شد/آیا به ابعاد احکامی که می دهید اندیشه اید؟
سئو چیست و چگونه میتوان سئو سایت را به درستی انجام داد
برطرف کردن مشکلات مربوط به نصب به روز رسانی ها
پاسخ صادق زیباکلام به «وزیربهداشت» و «رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها»
25 خاصیت باورنکردنی سیب سبز و فواید خوردن سیب سبز
دانلود کل مجموعه ی کامل فیلم Transformers تبدیل شوندگان
اولین تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برای چه زمانی است؟
Download Search Sanctions Iran چهارشنبه 30 فروردين 1402 بازدید: 492
اولین تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برای چه زمانی است؟

اولین تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برای چه زمانی است؟

مهدی خانعلی‌زاده به دروغ می گوید: اولین قطعنامه تحریمی ضد ایرانی توسط کنگره آمریکا در اردیبهشت ۵۸ صادر شده است. در این قطع‌نامه بر خلاف ادعای خانعلی زاده اثری از تحریم ایران یا مقامات ایران دیده نمی‌شود.


مهدی خانعلی‌زاده استاد دانشگاه! و کارشناس! سیاست خارجی صدا و سیما! می‌گوید: اولین قطعنامه تحریمی ضد ایرانی توسط کنگره آمریکا در اردیبهشت ۵۸ صادر شده است.

به نظر می‌رسد اشاره او به قطع‌نامه شماره ۱۶۴ سنای آمریکا مصوب ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۸ است. در این قطع‌نامه بر خلاف ادعای خانعلی زاده اثری از تحریم ایران یا مقامات ایران دیده نمی‌شود.

در صفحه ۱۱۷۱۱ مشروح مذاکرات سنای آمریکا در روز ۱۷ می سال ۱۹۷۹، می‌توان مفاد این قطع‌نامه را مطالعه کرد. متن «قطعنامه شماره ۱۶۴» سنا آمریکا به شرح زیر است: 

«مردم ایران نماینده یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین تمدن‌های جهان هستند و سابقه روابط نزدیک و دوستانه با مردم ایالات متحده دارند. با این حال گزارش‌هایی مبنی بر توسل گسترده به محاکمه‌های مخفی و اعدام‌های فوری وجود دارد که حقوق اولیه را نقض می‌کند. عدالت و انسانیت و آیین دادرسی قانونی است.
در عین حال گزارش شده رئیس دادگاه‌های انقلاب در ایران خواستار ترور شاه، اعضای خانواده او و سایر وفاداران به او در همه جای دنیا شده‌است. بر اساس قوانین بین‌المللی چنین اقداماتی ممنوع است. و علاوه بر این، چشم‌انداز تداوم روابط نزدیک و دوستانه بین مردم ایران و مردم ایالات متحده و سایر نقاط جهان از طولانی‌شدن این اقدامات خشونت‌آمیز و توهین‌آمیز آسیب جدی خواهد دید. بر این اساس سنا:
(۱) بیزاری خود را از اعدام‌های بدون تشریفات قانونی اعلام می‌کند و از بیانیه اخیر آیت‌الله خمینی مبنی بر اینکه اعدام در ایران از این پس محدود به قتل و مبتنی بر اثبات جرم است، استقبال می‌کند.
(۲) برای جلوگیری و مجازات هرگونه تلاش برای انجام اقدامات جنایی یا تروریستی علیه افراد در ایالات متحده، صرف نظر از جرایم ادعایی علیه آنها در سایر کشورها، اقدام خواهد کرد.»

مفاد قطعنامه ۱۶۴ سنا در واقع شامل اعتراض به اعدام‌های گسترده و بدون محاکمه عادلانه در ماه‌های اول انقلاب و هشداری به ایران برای عدم انجام فعالیت‌های تروریستی خاک آمریکا، پس از درخواست رئیس دادگاه‌های انقلاب برای ترور شاه ایران بود.

جستجوهای ما نشان می‌دهد که اولین قطع‌نامه تحریمی که نظام سیاسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی وضع‌کرده به ۱۰ روز پس از تسخیر سفارت آمریکا و به گروگان گرفتن کارمندان این سفارت در ۲۳ آبان ۱۳۵۸ باز می‌گردد.

در روز چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۵۸، درست ۱۰ روز پس از تسخیر سفارت آمریکا و گروگان گیری کارمندان این سفارتخانه توسط برخی جریان‌های سیاسی و دانشجویی، جیم کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی به شماره ۱۲۱۷۰، دارایی‌های حکومت ایران در این کشور را بلوکه کرد. این اولین تحریمی است که از سوی نظام سیاسی حاکم بر آمریکا علیه جمهوری اسلامی وضع شده است. در متن این فرمان اجرایی آمده است: 
«من، جیمی کارتر، رئیس جمهوری ایالات متحده، وضعیت ایران را یک تهدید غیرعادی و فوق‌العاده برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده می‌بینم و بدین وسیله برای مقابله با این تهدید وضعیت اضطراری ملی اعلام می کنم.
بدین وسیله دستور می‌دهم کلیه اموال و منافع در اموال دولت ایران، ابزارها و نهادهای تحت کنترل آن و بانک مرکزی ایران را که تحت صلاحیت ایالات متحده هستند یا می‌شوند یا در اختیار یا تحت کنترل هستند مسدود شود. افراد مشمول صلاحیت قضایی ایالات متحده. وزیر خزانه‌داری مجاز است از کلیه اختیاراتی که توسط قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی در اختیار من برای اجرای مفاد داده شده است استفاده کند.
این دستور بلافاصله لازم‌الاجرا است و باید به کنگره ارسال شود و در ثبت فدرال منتشر شود.»

بنابراین ما به این ادعای مهدی خانعلی‌زاده مبنی بر صدور اولین قطعنامه تحریمی علیه ایران در اردیبهشت ۵۸ نشان نادرست می‌دهیم‌
لطفا نظر خود را درباره مطلبی که خوانده‌اید، بنویسید...
نام شریف شما :
آدرس ایمیل:
مطلب :
کپی از مطالب این سایت تنها با ذکر فاتحه رایگان است
مجله تفریحی و سرگرمی ناتیلوس   Natilos.ir © 2024 - 2015
V 9.8