• فناوری
  • سرگرمی
همچنین در ناتیلوس بخوانید


جذابیت پنهان تئوری توطئه | چرا تئوری های توطئه جذاب هستند؟


جهان هستي علم نجوم دانسنتی های هفت آسمان
انواع کاربرد های فیزیک (سوال کتاب فیزیک دهم)
ظاهرا قراره صلاحیت علی لاریجانی تایید بشه !!
چرا مسولینِ ما، بعد از آنکه دیگر در قدرت نیستند، تازه متوجه مشکلاتِ مملکت میشوند؟
دلیل ممنوعیت VPN و فیلتر شكن چیست؟
دکترین سیناترا چیست | لباس شخصی هایی که دست به آشوب و آسیب اموال عمومی می‌زنند
آناتومی ماهیچه های بدن + عکس تمام رنگی و شفاف
چرا سلطنت‌طلب‌ها از «نرگس محمدی» و اعطای «جایزۀ نوبل» به‌ایشان، این‌قدر مکدرند؟
راه های افزایش امنیت سایت | جلوگیری از هک شدن
خواص پلاستيك ها|خط توليد پلاستيک|انواع محصولات پلاستيکي
بانکداری بدون ربا چگونه محقق می‌شود ؟!
خواص کرفس و آب کرفس, تمام فواید و مضرات کرفس
انواع سنگ ها مانند : سنگ آذرین، پگماتیت، دگرگونی، ماربل، كوارتزيت
یادی هم کنیم از اوج دیکتاتوری و امکان دادخواهی در مملکت عدل علی
آگاهی کاذب آدم‌های بدلی و توهمات خود برتر پنداری
تحقیق علوم (الکتریسیته چیست)
واکنش وزیر بهداشت به توییت زیباکلام| ۱۴ تیر ۱۴۰۰
نحو نظیم یک روتر بی سیم و مودم
دانلود فایل صوتی عزاداری محرم MP3 عزاداری محرم حسینیه
نامه سرگشاده استاد علی اکبر رائفی پور به امیر تتلو
جذابیت پنهان تئوری توطئه | چرا تئوری های توطئه جذاب هستند؟
Download Search Conspiracy theory سه شنبه 19 ارديبهشت 1402 بازدید: 657
جذابیت پنهان تئوری توطئه | چرا تئوری های توطئه جذاب هستند؟

جذابیت پنهان تئوری توطئه | چرا تئوری های توطئه جذاب هستند؟

رد پای نظريه های توطئه را تقریبا هر کجا می توان یافت. از دنیای سیاست گرفته تا علم و فناوری با دیدگاه هایی روبرو هستیم که از وجود دست هایی پنهان و پشت پرده در جهان صحبت می کند. یافتن منشاء و همچنین چگونگی شکل گیری چنین باورهایی از مدت ها پیش موضوع پژوهش و تحقیق جامعه شناسان و فیلسوفان و روانشناسان اجتماعی بوده است.


تئوری توطئه، صورت بندی ساده مسائل دشوار


باورهای مبتنی بر تئوری های توطئه عموما ساده هستند و قابل فهم برای عموم
به ندرت پیچیدگی های فنی و تخصصی در آن ها یافت می شود و غالبا هم به شکلی اسرارآمیز اما ساده بیان می شوند. البته همین عامل، یعنی صورت بندی ساده این باورهاو جذابیت آن ها به واسطه ی اسرار آمیزبودن ، سرعت پخش آنها را در جامعه افزایش می دهد. زیرا عده بیشتری از مردم احساس می کنند از یک موضوع مهم و یک راز بزرگ سر درآورده اند.

کافی است در نظر بگیریم که تاریخ و سیاست به واسطه پیچیدگی و در هم تنیدگی رخدادها بی نهایت پیچیده هستند. وقایعی در تاریخ اتفاق افتاده که هنوز با گذشت سالها بسیاری از جنبه های آن در هاله ای از ابهام باقی مانده است. ترور جان اف کندی، قتل جان لنون، حادثه یازده سپتامبر و سقوط شوروی هر کدام جوانب ناشناخته ای دارند که از قضا همین جنبه های ناشناخته به ساخت تئوری های توطئه دامن می زنند. در نبود سند و مدرک و شواهد تاریخی کافی، بازار داغ شایعه و تئوری های توطئه هم داغ می شود و تحلیل های عجیب و رازآلود نیز با استقبال عمومی روبرو می شوند.

در این بین، برخی از تئوری های توطئه ، تفاسیر رازآلود و تاریخی از وقایع جهان ارائه می دهند. از رمز داوینچی سخن می گویند و از اعداد مقدس ماسونها. این گروه از هواداران تئوری توطئه تلاش می کنند حتی رخدادهایی مانند حادثه یازده سپتامبر را نیز با پیشگویی های نوسترآداموس و اسرار کابالیست ها توضیح دهند. از نفوذ معماری فراماسونری و نمادهایی چون ابليسک و هرم و پرگار و گونيا در سازه های شهری سخن می گویند و تلاش می کنند نشان دهند که تحولات سیاسی دنیا، یک توطئه از پیش تعیین شده است.

فرد باورمند به تئوری توطئه، با پیدا کردن شکل هرم و چشم جهان بین، تصور می کند پاسخ پرسش های خود را یافته و اینک می داند پای یک توطئه پشت پرده در میان است.

ایده ای که نه فهم آن مانند نظریه های علمی یا جامعه شناسی دشوار است و نه بررسی آن نیاز به تحلیل و سند و مدرک دارد. هر کسی با هر سطحی از سواد و دانش می تواند به دنبال این نمادها بگردد و از اینکه به همین سادگی توانسته اسرار بزرگ جهان را کشف کند احساس رضایت کند.


انسان، موجودی نظریه پرداز

اگر غربالی برای نظریه پردازی وجود نداشته باشد می توان هر پدیده ای را به هر علت دلبخواهی ربط داد و آسمان به ریسمان بافت.

مروجان تئوری توطئه که اطلاعی از ساز و کار زمین شناسی و فعالیت های گسل های زمین ندارند ، می توانند زلزله را به پروژه هارپ (برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا) نسبت دهند و مثلا بگویند که هارپ یک سلاح مخوف تولید زلزله است که آمریکایی ‌ها به کمک آن در مناطق مختلف جهان، گردباد و طوفان و زلزله ایجاد می‌کنند. چنین ایده ای اگرچه توسط هیچ گواه و سند و مدرک علمی پشتیبانی نمی شود (و به عبارت دیگر توسط علم مردود می شود) اما ممکن است به دلیل سادگی و رازآلود بودن، هواداران بسیاری هم پیدا کند.

تولید تئوری های توطئه در عین حال راهی برای شانه خالی کردن از مسئولیت نیز به شمار می رود.
حاکم باورمند به نظریه توطئه، همواره تلاش می کند شکست ها و ناکامی ها و مشکلات داخلی خود را به توطئه یک دشمن خارجی نسبت دهد. توهم توطئه، می تواند به عنوان ابزار روانی حکومت ها برای توجیه ناکارآمدی نیز استفاده شود.

محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۹۰ گفته بود که دشمن، ابرهایی را که به سمت ایران می‌آیند، تخلیه می‌کند و غربی ها با استفاده از تجهیزاتی خاص، به گونه ای عمل كرده اند كه ابرها تخلیه شده و ابرهای بارش زا به ایران نرسد. رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز از توطئه بیگانگان و اسرائیل در برف دزدی و غیربارور کردن ابرهای در حال ورود به ایران صحبت کرده بود.

این بدان معنا نیست که در دنیای سیاست و علم و اساسا در تاریخ، توطئه وجود ندارد. از قضا کاملا بالعکس سراسر تاریخ لبریز است از توطئه و دسیسه، اما "تئوری توطئه" بحث دیگری است.
تئوری توطئه، نظریه پردازی بدون مدرک مبتنی برهمه مه ترسی پارانوئیدی (همه دشمن پنداری) است و عقاید غیرمستند ، غیرمنطقی و حتی بیمارگونه.



#عرفان_کسرایی ✍

#تفکرنقاد
#تئوری_توطئه
#مسئولیت
لطفا نظر خود را درباره مطلبی که خوانده‌اید، بنویسید...
نام شریف شما :
آدرس ایمیل:
مطلب :
کپی از مطالب این سایت تنها با ذکر فاتحه رایگان است
مجله تفریحی و سرگرمی ناتیلوس   Natilos.ir © 2024 - 2015
V 9.8