• فناوری
  • سرگرمی
همچنین در ناتیلوس بخوانید


جلوگیری از واردات یعنی کالایِ بی‌کیفیت و گرانقیمتِ ساختِ داخل مصرف کردن


باگ عجیب ویندوز ۱۱ دردسرساز شد
در پی سقوط ارزش سهام اپل، مایکروسافت دوباره باارزش‌ترین شرکت جهان شد
رونمایی از ربات انسان‌نمای آلمانی برای کار در کارخانه‌ها
چگونگی آسیب رساندن کرفس به جنین و سقط جنین
فایده های گیاه کرفس، آشنایی با خواص بسیار و مضرات گیاه کرفس
رباتی که در ۵ دقیقه یک کامیون را بارگیری می‌کند
طرز تهیه دسر سوهان؛ دسر یا خمیر سوهان همان سوهان است؟
واردات خودروی تصادفی ممنوع است
وزیر اقتصاد خواستار فروش ایران خودرو و سایپا شد+جزئیات درخواست رسمی خاندوزی از دولت
مژه هیبریدی: راهنمای جامع برای داشتن مژه‌های زیبا و طبیعی
شوک تعرفه‌ای ترامپ به بازار جهانی؛ قیمت آیفون تا ۴۰ درصد گران می‌شود
با گیاه گلرنگ و تأثیرات فوق‌العاده آن بر بدن آشنا شوید
رازهای زندگی کاراواجو ، نقاش ایتالیایی: از قتل تا مرگ مرموز
پروکسی چیست و چگونه کار میکند؟
نکات ضروری برای نگهداری از جوجه‌ اردک‌های بالغ
جدیدترین عینک زیرنویس کننده گفتار برای ناشنوایان معرفی شد
تصاویر جذاب و دیدنی؛ از نخستین نماز جمعه پس از اسد تا تظاهرات میلیونی در یمن
چگونه به طور ایمن ماشین خود را با جک بالا ببریم ؟
30 صفر؛ شهادت امام رضا علیه السلام
چگونه اعتماد و اطمینان را در رابطه ایجاد کنیم؟
جلوگیری از واردات یعنی کالایِ بی‌کیفیت و گرانقیمتِ ساختِ داخل مصرف کردن
Download Search Sadeg zibakalam جمعه 14 آبان 1400 بازدید: 675
جلوگیری از واردات یعنی کالایِ بی‌کیفیت و گرانقیمتِ ساختِ داخل مصرف کردن

جلوگیری از واردات یعنی کالایِ بی‌کیفیت و گرانقیمتِ ساختِ داخل مصرف کردن

با ممنوع کردن واردات لوازم خانگی بازار لوازم خانگی به صورت انحصاری به دست تولید کنندگان داخلی قرار گرفت ام این عمل به سود کیست؟


شب جمعه ٢٩ مهر قبل از روم هفته وحدت، "بسیج دانشگاه شریف" از جناب آقای دکتر سعید لیلاز و بنده دعوت کرده بودند که پیرامون "واردات و نسبت آن با توسعه درایران" صحبت کنیم با توجه به دستوراخیرمقام معظم رهبری مبنی برقدغن کردن واردات لوازم خانگی ازکره.گفتگوی‌مان دوساعتی به درازا کشید. ازآنجا که حجم مطالب مفصل میبود لذا تصمیم گرفتم که نکات اصلی سخنانم را بصورت فهرست‌وار باستحضارتان برسانم.

۱- اقتصاد ایران یک اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی است. 

۲- ازآغازمدرنیته از زمان رضاشاه تا بامروزیعنی ظرف یکصدسال گذشته، اقتصاد ایران همواره دولتی بوده. هم در۵۷ سال پهلوی ها، هم در۴۳ سال بعد ازانقلاب. با این تفاوت که فساد در زمان پهلوی ها بمراتب کمتر از امروز بود.

۳-غربی که ما امروز میشناسیم با انقلاب صنعتی دراواسط قرن هجدهم بوجود آمد. موتور مدرنیته "اقتصاد آزاد" است. همان الگویی که معمار آن ادام اسمیت ٢٠٠سال پیش گفت "دولت تاجر خوبی نیست". 

۴-ظرف ٢٠٠سال گذشته اقتصادهای دولتی متعددی سعی کردند با شعارعدالت و برابری اقتصادآزاد را بچالش بکشند.اما درعمل نظامهایی ایجاد کردند که مردمانشان فقط میخواستند از آنها بگریزند.اقتصاد دولتی ایران نمونه برجسته درستی نظریه ادم اسمیت است که تنها دستاورد آن فساد، شکاف طبقاتی ودرجا زدن ظرف۴۳ سال گذشته بوده. کافیست اقتصادایران اسلامی را با کشورهای هم طرازش مقایسه کنیم.ترکیه،مالزی،اندونزی،برزیل یا تایوان ۴۰سال پیش کجا بودند و امروز کجا هستند ومتقابلا اقتصاد دولتی ایران۴۰سال پیش کجابود و امروز کجاهست؟ 

۵- بزرگترین اشکال مدیریت حکومت براقتصاد آنست که حکومتها مصالح و منافع بلندمدت  کشور را در نظر نمی گیرند بلکه الویتشان باورهای ایدئولوژیک ومنافع سیاسی امروزشان است.

۶- بنیان اقتصادآزاد بر روی رقابت است.رقابتی که بنفع مصرف کننده است.درعرصه بین‌المللی هم رقابت میان کشورها به نفع مصرف کننده است.وقتی حکومت جلوی واردات یک کالا،از جمله لوازم خانگی را میگیرد،دود این اقدام دربلند مدت درچشم مصرف کننده ایرانی میرود که حق انتخابش محدود میشود به تولیدات بی کیفیت و گران قیمت داخلی.

۷- حکایت صنعت خودرو درایران نمونه بارزاجحاف به مصرف کننده است.حاصل ۶۰سال جلوگیری ازواردات خودرو وحمایت ازصنایع داخلی آن بوده که مصرف کننده ایرانی مجبوربه انتخاب اتومبیل‌های بی کیفیت داخلی با قیمتهای گزاف شده.

فایل صوتی کامل این برنامه را در کانال تلگرام بشنوید:

https://t.me/sadeghZibakalam/4207

لطفا نظر خود را درباره مطلبی که خوانده‌اید، بنویسید...
نام شریف شما :
آدرس ایمیل:
مطلب :
کپی از مطالب این سایت تنها با ذکر فاتحه رایگان است
مجله تفریحی و سرگرمی ناتیلوس   Natilos.ir © 2024 - 2015
V 9.8