• فناوری
  • سرگرمی
همچنین در ناتیلوس بخوانید


احکام آواز خواندن و طبل در مراسم عزاداری از خامنه ای


آیا شاهن نجفی در جوانی حافظ قرآن و قاری قرآن بود و درباره دین بحث می کرد
سوالات استخدامی مصاحبه دانشگاه افسری و پدافند و نیروی دریایی
بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟
حضرت علی(ع)صحنه مرگ راچنین بیان می فرمایند
زیباترین پیام‌های دلتنگی برای خواهر؛ عشق از راه دور
کاربرد گل گاوزبان و خواص گل گاوزبان در پزشکی و درمان بیماری ها
انواع قافیه در شعر فارسی
تصاویر جذاب و دیدنی؛ از گسترش جنگ به لبنان تا روز ملی چین
پس از گذشت 14 سال؛ بازی Red Dead Redemption بالاخره به PC آمد
آیا طالب‌زاده ترور بیولوژیک شده‌است؟
بهترین لپه برای خورش قیمه: راهنمای خرید و تشخیص کیفیت
خبر ۲۱ حق دارد دوگانه برخورد کند، اما بی‌بی سی و ایران اینترنشنال نه!
مزایا و معایب خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی
نقش فيزيک در فناوري هاي بهداشت و درمان از اشعه ايکس تا هولوگرافي
ابداع پلاستیکی که ۱۵ برابر سریع‌تر از کاغذ در دریا تجزیه می‌شود
تصاویرجالب و دیدنی؛ ازمراسم ازدواج پسر سوپر میلیاردر هندی تا جشنواره گاوبازی سان فرمین
تصاویر جذاب و دیدنی؛ از جشنواره موسیقی گلستنبوری تا مجسمه‌های چنگیز و گوبلای خان در چین
جدول خواص حرارتی و شیمیایی پلاستیک ها | علم پلاستیک
تصاویرجالب و دیدنی؛ازمراسم اختتامیه المپیک پاریس تا مراسم سنتی ختنه در اوگاندا
معرفی بهترین برندهای کیف مدرسه خارجی
احکام آواز خواندن و طبل در مراسم عزاداری از خامنه ای (رساله خامنه ای)
Download Book Azadari سه شنبه 20 خرداد 1399 بازدید: 1013
احکام آواز خواندن و طبل در مراسم عزاداری

احکام آواز خواندن و طبل در مراسم عزاداری

حکم طبل و آواز خواندن در عزاداری امام حسین احکام طبل زدن در مراسم عزاداری احکام و حکم در رساله احکام آواز خواندن و طبل در مراسم عزاداری از مرجع خامنه ای رساله مرجع تقلید خامنه ای احکام آواز خواندن و طبل در مراسم عزاداری رساله مرجع تقلید خامنه ای از مرجع تقلید خامنه ای



مراسم عزادارى‏‏

س 1440: در حسينيه‏ها و مساجد بيشتر مناطق به‌خصوص روستاها مراسم شبيه‏خوانى
به اعتبار اينکه از سنتهاى قديمى است برگزار مى‏شود که گاهى اثر مثبتى در نفوس مردم دارد، اين مراسم چه حکمى دارند؟


س 1441: استفاده از طبل و سنج و شيپور و همچنين زنجيرهايى که داراى تيغ هستند در مجالس و دسته‏هاى عزادارى چه حکمى دارد؟
ج: اگر استفاده از زنجيرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جايز نيست ولى استفاده از شيپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.

س 1442: در بعضى از مساجد در ايام عزادارى از عَلَم‏هاى


متعددى استفاده مى‏شود که داراى تزئينات زياد و گرانبهايى است و گاهى موجب سؤال متدينين از اصل فلسفه آنها مى‏گردد و در برنامه‏هاى تبليغى خلل ايجاد مى‏کند و حتّى با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حکم شرعى در اين رابطه چيست؟
ج: اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفى مسجد منافات داشته باشد و يا براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد کند، اشکال دارد.

س 1443: اگر شخصى عَلَمى را براى عزادارى سيدالشهدا(عليه‏السلام) نذر کرده باشد، آيا جايز است مسئولين حسينيه از قبول آن خوددارى کنند؟
ج: اين نذر، متولّى حسينيه و هيأت امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمى‏کند.

س 1444: استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى سيدالشهدا(عليه‌السلام) با قرار دادن آن در مجلس عزا يا حمل آن در دسته عزادارى چه حکمى دارد؟
ج: فى‌نفسه اشکال ندارد ولى نبايد اين امور جزء دين شمرده شوند.

س 1445: اگر بعضى از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزادارى فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آيا بهتر است بعد از اين در اين مجالس شرکت نکند يا اينکه عدم شرکت او باعث دورى از اهل بيت(عليهم‌السلام) مى‏شود؟
بديهى است که نمازِ واجب، مقدم بر فضيلت شرکت در مجالس عزادارى اهل‏بيت(عليهم‌السلام) است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزادارى امام حسين(عليه‌السلام) جايز نيست، ولى شرکت در عزادارى به‌گونه‏اى که مزاحم نماز نباشد ممکن و از مستحبات مؤکد است.

س 1446: در بعضى از هيأت‏هاى مذهبى مصيبت‏هايى خوانده مى‏شود که مستند به مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است و هنگامى که از خواننده مصيبت از منبع آن سؤال مى‏شود، پاسخ مى‏دهند که اهل

بيت(عليهم‌السلام) اينگونه به ما فهمانده‏اند و يا ما را راهنمايى کرده‏اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نيست و منبع آن هم فقط گفته‏هاى علما نمى‏باشد بلکه گاهى بعضى از امور براى مدّاح يا خطيب حسينى از راه الهام و مکاشفه مکشوف مى‏شود، سؤال من اين است که آيا نقل وقايع از اين طريق صحيح است يا خير؟ و در صورتى که صحيح نباشد، تکليف شنوندگان چيست؟
نقل مطالب به‌صورت مزبور بدون اينکه مستند به روايتى باشد و يا در تاريخ ثابت شده باشد، وجه شرعى ندارد مگر آنکه نقل آن به عنوان بيان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تکليف شنوندگان نهى از منکر است به شرطى که موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد.

س 1447: از ساختمان حسينيه صداى قرائت قرآن و مجالس حسينى بسيار بلند پخش مى‏شود به‌طورى که صداى آن از بيرون شهر هم شنيده مى‏شود واين امر منجر به سلب آسايش همسايگان شده است و مسئولين و سخنرانان حسينيه اصرار به ادامه آن دارند، اين عمل چه حکمى دارد؟
ج: اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى در زمانهاى مناسب در حسينيه از بهترين کارها و جزو مستحبات مؤکد مى‏باشد، ولى واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذيّت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند هرچند با کم‏کردن صداى بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل حسينيه باشد.

س 1448: نظر شريف حضرتعالى نسبت به ادامه حرکت دسته‏هاى عزادارى در شبهاى محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نى چيست؟
ج: به راه انداختن دسته‏هاى عزادارى براى سيدالشهدا و اصحاب او(عليهم‌السلام) و شرکت در امثال اين مراسم امر بسيار پسنديده ومطلوبى است و از بزرگترين اعمالى است که انسان را به خداوند نزديک مى‏کند، ولى بايد از هر عملى که باعث اذيّت ديگران مى‏شود و يا فى‏نفسه از نظر شرعى حرام است، پرهيز کرد.

س 1449: استفاده از آلات موسيقى مانند اُرگ (از آلات موسيقى و شبيه پيانو است) و سنج و غير آنها در مراسم عزادارى چه حکمى دارد؟
ج: استفاده از آلات موسيقى، مناسب با عزادارى سالار شهيدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى که از قديم متداول بوده برگزار شود.

س 1450: آيا آنچه متداول شده که به عنوان عزادارى براى امام حسين(عليه‌السلام) گوشت بدن را سوراخ کرده و قفل و سنگ کيلو به آن آويزان مى‏کنند، جايز است؟
ج: اين گونه اعمال که موجب وهن مذهب مى‏شوند جايز نيست.

س 1451: اگر انسان در زيارتگاه‌هاى ائمه(عليهم‏السلام) خود را به زمين بيندازد و همانند بعضى از مردم که صورت و سينه خود را برزمين مى‏مالند تا از آن خون جارى شود و به همان حالت وارد حرم مى‏شوند، عمل کند چه حکمى دارد؟
ج: اين اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزادارى سنّتى و محبت ائمه(عليهم‏السلام) محسوب نمى‏شوند از نظر شرعى اعتبارى ندارند، بلکه اگر منجر به ضرر بدنى قابل توجه و يا وهن مذهب شوند، جايز نيست.

س 1452: در بعضى از مناطق زنان مراسمى را به اسم سفره حضرت ابوالفضل(عليه‌السلام) براى اجراى برنامه‏هايى به عنوان جشن عروسى حضرت فاطمه(عليهاالسلام) برگزار مى‏کنند و در آن شعرهاى عروسى خوانده و کف مى‏زنند و سپس شروع به رقص مى‏کنند، انجام اين امور چه حکمى دارد؟
ج: برگزارى اين جشنها و مراسم اگر همراه با ذکر اکاذيب و مطالب باطل نبوده و موجب وهن مذهب نشود، فى‏نفسه اشکال ندارد و امّا رقص، اگر به گونه‏اى شهوت برانگيز يا مستلزم فعل حرام باشد، جايز نيست.

س 1453: باقى‌مانده اموالى که به عنوان هزينه‏هاى مراسم عاشوراى امام حسين(عليه‌السلام) جمع‏آورى مى‏شود، در چه موردى بايد خرج شود؟
ج: مى‏توان اموال باقى‌مانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان آنها در امور خيريه مصرف کرد و يا آنها را براى مصرف در مجالس عزادارى آينده نگه داشت.

س 1454: آيا جايز است در ايام محرم از افراد خيّر اموالى را جمع آورى کرد و با تقسيم آنها به سهم‏هاى مختلف، قسمتى را به قارى قرآن و مرثيه‌خوان و سخنران داد و باقى‌مانده را براى برگزارى مجالس مصرف کرد؟
ج: اگر با رضايت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشکال ندارد.

س 1455: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى که بدن آنان را بپوشاند، در دسته‏هاى سينه‌زنى و زنجيرزنى شرکت کنند؟
ج: شرکت زنان در دسته‏هاى سينه زنى و زنجير زنى شايسته نيست.

س 1456: اگر قمه زدن در عزادارى ائمه(عليهم‌السلام) موجب مرگ شخص شود، آيا اين عمل خودکشى محسوب مى‏شود؟
ج: اگر اين عمل عادتا منجر به فوت نمى‏شود حکم خودکشى را ندارد ولى اگر از همان ابتدا خوف خطر جانى براى او وجود داشته و در عين حال اين کار را انجام داده و منجر به فوت وى شده است، حکم خودکشى را دارد.

س 1457: آيا شرکت در مجالس فاتحه‏اى که براى مسلمانى که با خودکشى از دنيا رفته، برگزار مى‏شود جايز است؟ قرائت فاتحه براى آنان بر سر قبرشان چه حکمى دارد؟
ج: اين کار فى‌نفسه اشکال ندارد.

س 1458: خواندن مرثيه و مديحه‏هايى که شنوندگان را در جشنهاى تولد ائمه(عليهم‏السلام) و عيد مبعث به گريه بيندازد چه حکمى دارد؟ ريختن پول بر سر حاضرين چه حکمى دارد؟
ج: خواندن مرثيه و مديحه در جشنهاى اعياد دينى اشکال ندارد و پاشيدن پول بر سر حاضرين هم بدون اشکال است بلکه اگر به قصد اظهار شادى و سرور و شادکردن قلوب مؤمنين باشد، ثواب هم دارد.

س 1459: آيا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينکه مردان نامحرم صداى او را مى‏شوند جايز است؟
ج: اگر خوف مفسده باشد بايد از آن اجتناب شود.

س 1460: در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار مى‏شود که علاوه بر اينکه باعث بدنام شدن مذهب شيعه اثنى عشرى در انظار علما و پيروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مى‏شود، ضررهاى جسمى و روحى هم به اين اشخاص وارد مى‏کند و همچنين موجب توهين به مذهب مى‏گردد، نظر شريف حضرتعالى در اين‌باره چيست؟
ج: هر کارى که براى انسان ضرر داشته و يا باعث وهن دين و مذهب گردد حرام است و مؤمنين بايد از آن اجتناب کنند و مخفى نيست که بيشتر اين امور باعث بدنامى و وهن مذهب اهل بيت(عليهم‌السلام) مى‏شود و اين از بزرگترين ضررها و خسارتهاست.

س 1461: آيا قمه زدن به‌طور مخفى حلال است يا اينکه فتواى شريف حضرت عالى عموميت دارد؟
ج: قمه زنى علاوه بر اينکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه(عليهم‌السلام) و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأييدى هم به شکل خاص يا عام از معصوم(عليه‌السلام) در مورد آن نرسيده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود بنا بر اين در هيچ حالتى جايز نيست.

س 1462: معيار شرعى ضرر اعم از جسمى يا روحى چيست؟
ج: معيار، ضررى است که در نظر عرف، قابل توّجه و معتنابه باشد.

س 1463: زنجيرزدن به بدن همانگونه که بعضى از مسلمانان انجام مى‏دهند، چه حکمى دارد؟
ج: اگر به نحو متعارف و به‌گونه‏اى باشد که از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود اشکال ندارد.
لطفا نظر خود را درباره مطلبی که خوانده‌اید، بنویسید...
نام شریف شما :
آدرس ایمیل:
مطلب :
کپی از مطالب این سایت تنها با ذکر فاتحه رایگان است
مجله تفریحی و سرگرمی ناتیلوس   Natilos.ir © 2024 - 2015
V 9.8