• فناوری
  • سرگرمی
همچنین در ناتیلوس بخوانید


احکام فقهی علت اذان و اقامه گفتن در نماز از خامنه ای


نشانه هایی که مشخص می کند با شریک زندگی تان بسیار سازگار هستید
راهنمای رزرو تور کوش آداسی
اعتیاد به پاپرز؛ سرخوشی کوتاه‌مدت با عوارض بلندمدت
راداری برای به‌دام‌انداختن آدم فضایی‌ها
تراشه جدید گوگل، وجود جهان‌های موازی را اثبات کرد؟
اخترشناسان برای نخستین بار «زیگزاگ اینشتین» را مشاهده کردند
عربستان 100 تاکسی پرنده خرید
کدام واکسن گارداسیل بهتر است: مقایسه‌ی انواع واکسن‌های گارداسیل
الکتریسیته (برق) چیست ؟
روانشناسی رنگ قهوه‌ای
چرا بجای وحدت بسمت جدایی رفته‌ایم؟
اگر در ماه رمضان شیطان در غل زنجیر است پس چرا ما گناه می کنیم
بازدید از ساحل بانوان در سفر به کوش آداسی
مرسدس میباخ S 680 نوردیک گلو، سدان فوق‌العاده لوکس آلمانی معرفی شد
چطور می توان یک دختر قوی بود؟
مصرف غلات در دوران بارداری
خطوطی که حرف می‌زنند؛ کاریکاتورهای آلفردو لورنزو مارتیرنا
میزان پوشش آقایان برای نماز چقدر است ؟
آیا در طرح صیانت فیلترشکن جرم شده و امکان محدودیت ترافیک گوگل اینستاگرام وجود دارد؟
همه آنچه باید درباره دیالیز صفاقی بدانید
احکام فقهی علت اذان و اقامه گفتن در نماز از خامنه ای (رساله خامنه ای)
Download Book AZAn سه شنبه 20 خرداد 1399 بازدید: 1195
احکام فقهی علت اذان و اقامه گفتن در نماز

احکام فقهی علت اذان و اقامه گفتن در نماز

احکام فقهی علت اذان گفتن در نماز فرادی و جماعت حکم گفتن اذان و اقامه در نماز احکام و حکم در رساله احکام فقهی علت اذان و اقامه گفتن در نماز از مرجع خامنه ای رساله مرجع تقلید خامنه ای احکام فقهی علت اذان و اقامه گفتن در نماز رساله مرجع تقلید خامنه ای از مرجع تقلید خامنه ای



 اذان و اقامه‏

س 450: در روستاى ما مؤذن هميشه اذان صبح را در ماه مبارک رمضان چند دقيقه قبل از وقت مى‏گويد تا مردم بتوانند تا وسط يا آخر اذان به خوردن و آشاميدن ادامه دهند، آيا اين کار صحيح است؟
ج: اگر گفتن اذان، مردم را به اشتباه نيندازد و به عنوان اعلام طلوع فجر نباشد، اشکال ندارد.

س 451: بعضى از افراد براى اعلان دخول وقت نماز، اقدام به گفتن اذان به‌صورت دسته جمعى در معابر عمومى مى‏کنند که الحمدللّه اين کار اثر زيادى در جلوگيرى از فساد علنى در منطقه داشته و موجب روى آوردن مردم به‌خصوص جوانان به نماز اوّل وقت شده است. ولى فردى مى‏گويد اين عمل در دين اسلام وارد نشده و بدعت است و گفته او باعث ايجاد شبهه در اين زمينه شده است. نظر شريف حضرتعالى چيست؟
ج: اذان اعلامى در اوّل وقت نمازهاى واجب يوميه و تکرار آن با صداى بلند از طرف شنوندگان از مستحبات شرعى موکد است و اذان گفتن به‌صورت دسته‌جمعى در معابر عمومى، اگر موجب سدّ معبر و يا اذيّت ديگران نشود، اشکال ندارد.

س 452: از آنجا که اذان گفتن با صداى بلند يک عمل عبادى سياسى است که ثواب زيادى دارد، تعدادى از مؤمنين تصميم گرفته‏اند که بدون بلندگو بالاى بام خانه‏هاى خود به‌خصوص براى نماز صبح، اذان بگويند. سؤال اين است که در صورت اعتراض بعضى از همسايگان اين عمل چه حکمى دارد؟
ج: اذان گفتن بر بالاى بام به نحو متعارف اشکال ندارد.

س 453: پخش برنامه‏هاى خاص سحرهاى ماه مبارک رمضان از بلندگوى مسجد جهت شنيدن همگان، چه حکمى دارد؟
ج: در جاهايى که بيشتر مردم در شبهاى ماه مبارک رمضان براى قرائت قرآن و خواندن دعا و شرکت در مراسم دينى و امثال آن بيدار هستند، اشکال ندارد. ولى اگر سبب اذيت همسايگان مسجد شود، جايز نيست.

س 454: آيا پخش آيات قرآنى قبل از اذان صبح و دعا بعد از آن با صداى بلند به وسيله بلندگوى مسجد و ساير مراکز به‌طورى که از چند کيلومتر دورتر قابل شنيدن باشد، جايز است؟ با توجه به اين که اين برنامه گاهى بيشتر از نيم ساعت طول مى‌کشد.
ج: پخش اذان به نحو متعارف براى اعلام داخل شدن وقت نماز صبح به وسيله بلندگو اشکال ندارد، ولى پخش آيات قرآنى و دعا و غير آن از بلندگوى مسجد، اگر موجب اذيت همسايگان شود، توجيه شرعى ندارد و بلکه داراى اشکال است.

س 455: آيا جايز است که مرد در نماز به اذان زن اکتفا کند؟
ج: اکتفا به اذان زن براى مرد محل اشکال است.

س 456: نظر شريف جنابعالى درباره شهادت سوم اذان که دلالت بر پيشوا بودن و ولايت سيد الاوصياء على بن ابى‌طالب(صلوات الله عليه وعليهم) مى‏کند، در اذان و اقامه نماز واجب چيست؟
ج: گفتن «أشهد أنّ علياً ولي الله» به عنوان شعار تشيع خوب و مهم است و بايد به قصد قربت مطلقه گفته شود، ولى جزو اذان و اقامه نيست.

س 457: مدتى است از درد کمر رنج مى‏برم ولى گاهى اوقات درد آن شديدتر است به حدّى که نمى‏توانم نمازهايم را ايستاده بخوانم، با توجه به اين مسأله، اگر اوّل وقت بخواهم نماز بخوانم، بايد نشسته بخوانم ولى اگر صبر کنم، شايد در آخر وقت بتوانم ايستاده نماز بخوانم، با اين وضع وظيفه من چيست؟
اگر احتمال مى‏دهيد که در آخر وقت بتوانيد نماز خود را ايستاده بخوانيد، بنا بر احتياط، بايد تا آن هنگام صبر کنيد، ولى اگر در اوّل وقت به خاطر عذرى نماز خود را نشسته خوانديد و سپس تا آخر وقت عذر شما برطرف نشد نمازى که خوانده‏ايد صحيح است و اعاده لازم نيست و اگر در اوّل وقت قادر بر نماز ايستاده نبوديد و يقين داشتيد که ناتوانى شما از نماز تا آخر وقت ادامه خواهد يافت، ولى قبل از آخر وقت عذر شما
برطرف 
شد و توانستيد ايستاده نماز بخوانيد بايد نماز را به‌طور ايستاده اعاده کنيد.

لطفا نظر خود را درباره مطلبی که خوانده‌اید، بنویسید...
نام شریف شما :
آدرس ایمیل:
مطلب :
کپی از مطالب این سایت تنها با ذکر فاتحه رایگان است
مجله تفریحی و سرگرمی ناتیلوس   Natilos.ir © 2024 - 2015
V 9.8