احکام فقهی مبطلات نماز
آيا نماز با ذکر شهادت شکیات نماز در تشهد باطل می شود احکام فقهی مبطلات نماز احکام فقهی مبطلات نماز احکام فقهی مبطلات نماز احکام فقهی مبطلات نماز احکام و حکم در رساله احکام فقهی مبطلات نماز از مرجع خامنه ای باطل نماز رساله مرجع تقلید خامنه ای باطل نماز احکام فقهی مبطلات نماز رساله مرجع تقلید خامنه ای باطل نماز از مرجع تقلید خامنه ای باطل نماز
مبطلات نماز
س 501: آيا نماز با ذکر شهادت به ولايت اميرالمومنين على(عليهالسلام) در تشهد، باطل مىشود؟
ج: نماز و از جمله تشهد را همان طور که مراجع عظام شيعه(کثّراللهامثالهم) در رسالههاى عمليّه بيان نمودهاند بخوانيد و چيزى بر آن اضافه نکنيد هرچند که کلام حق و صحيحى باشد.
س 502: شخصى در عبادات خود مبتلا به ريا است و در حال حاضر با نفس خود مبارزه مىکند، آيا اين عمل وى نيز ريا محسوب مىشود؟ چگونه مىتوان از ريا دورى کرد؟
ج: هر عملى که براى خدا انجام گيرد از جمله مبارزه با ريا، ريا محسوب نمىشود و براى رهايى از ريا بايد در عظمت خداوند متعال و ضعف و احتياج ديگران به خداوند تفکر نمايد و همچنين در بندگى خود و ديگر مردم براى خداوند تبارک و تعالى انديشه کند.
س 503: هنگام شرکت در نماز جماعت برادران اهل سنت، بعد از قرائت سوره حمد توسط امام جماعت، کلمه «آمين» با صداى بلند و بهصورت دسته جمعى گفته مىشود، اين کار چه حکمى دارد؟
ج: اگر مقتضاى تقيه، گفتن آمين باشد، اشکال ندارد و در غير اين صورت جايز نيست.
س 504: گاهى هنگام خواندن نماز واجب متوجه کودکى مىشويم که در حال انجام کار خطرناکى است، آيا جايز است بعضى از کلمات سوره حمد يا سوره ديگر يا بعضى از ذکرها را بلند بخوانيم تا کودک يا کسانى که در خانه هستند، متوجه شوند و خطر رفع گردد؟ اگر هنگام قيام نماز دست يا ابرو را براى فهماندن چيزى به کسى و يا در جواب سؤال او تکان دهيم، آن نماز چه حکمى دارد؟
اگر بلند کردن صدا هنگام قرائت آيات يا ذکرهاى نماز براى آگاه کردن ديگران، موجب خروج از هيأت نماز نشود، اشکال ندارد. مشروط به اين که قرائت و ذکر به نيت قرائت و ذکر باشد، و حرکت دادن دست يا چشم و ابرو اگر مختصر و به نحوى باشد که با استقرار و آرامش و يا هيأت نماز منافات نداشته باشد، موجب بطلان نماز نمىگردد.
س 505: آيا اگر کسى هنگام نماز به خاطر يادآورىِ حرف خندهدار يا پيدايش حالت خندهآورى بخندد، نمازش باطل مىشود يا خير؟
اگر خنده با صدا (يعنى قهقهه) وعمدى باشد، نماز باطل است.
س 506: آيا ماليدن دستها بهصورت بعد از قنوت در حال نماز، موجب بطلان آن مىگردد، و در صورتى که نماز را باطل کند، آيا معصيت و گناه محسوب مىشود؟
ج: کراهت دارد ولى نماز را باطل نمىکند.
س 507: آيا بستن چشمها در نماز به اين دليل که باز بودن آنها فکر انسان را از نماز باز مىدارد، جايز است؟
ج: بستن چشمها در نماز مانع شرعى ندارد، گر چه مکروه مىباشد.
س 508: من گاهى در هنگام نماز به ياد حالتهاى ايمانى و معنوى که در دوران جنگ با نظام کافر بعثى داشتم مىافتم که باعث افزايش حالت خشوع من مىشود، آيا اين کار نماز را باطل مىکند؟
ج: به صحّت نماز ضرر نمىزند.
س 509: آيا ادامه قهر و دشمنى بين دو نفر، تا مدت سه روز موجب بطلان نماز و روزه آنها مىگردد؟
ج: وقوع دشمنى و قهر بين دو نفر، نماز و روزه را باطل نمىکند، گرچه اين عمل شرعاً مذموم است.