اثبات ولایت فقیه و لزوم رهبری به عنوان حاکم شرع بعد از ائمه
جهت توجیهه مخالفان نظام رهبری و ولایت فقیه | اثبات ولایت فقیه و لزوم رهبری به عنوان حاکم شرع بعد از ائمه | در این که در عصر غیبت امام عصر، فقیه جامع الشرایط به نیابت از امام مسولیت حکومت بر مردم واداره شوون جامعه را برعهده دارد شکی نیست وبراین مطلب آیات وروایات فراوانی دلالت می کند.
متن شبهه.........
اثبات ولایت فقیه ولزوم رهبری به عنوان حاکم شرع بعد از ائمه
(جهت توجیهه مخالفان نظام رهبری وولایت فقیه)
پاسخ شبهه........
در این که در عصر غیبت امام عصر، فقیه جامع الشرایط به نیابت از امام مسولیت حکومت بر مردم واداره شوون جامعه را برعهده دارد شکی نیست وبراین مطلب آیات وروایات فراوانی دلالت می کند.
جهت آگاهی تفصیلی از ادله ولایت فقیه ومبانی حکومت اسلامی به کتب زیر مراجعه فرمائید:
پیام قرآن،ایت الله مکارم،جلد 10- مفاهیم القرآن،علامه سبحانی، جلد 2- ولایت فقیه، امام خمینی-انوار الفقاهه،کتاب البیع،ایت الله مکارم-ولایت فقیه،ایت الله جوادی املی و...
✅ما اجمالا به برخی از ادله روایی اقامه شده برای ولایت فقیه اشاره می کنیم:
1⃣امام صادق در روایتی فقیه جامع الشرایط را مرجع برای حل اختلاف وحکومت معرفی می کند ومی فرماید:
"( اگر در چیزی اختلاف کردید) به کسی از شیعیان ما رجوع می کنید که احادیث ما را روایت می کند ودر حلال وحرام ما نظر می کند واحکام ما را می شناسد. من چنین کسی را برای شما حاکم قرار دادم
"فانی قد جعلته علیکم حاکما"
?الکافی،ج1 ص67
?وسایل الشیعه،ج27 ص136-137
نصب فقیه به عنوان حاکم هم شامل حاکم در قضاوت میشود وهم شامل حاکم در حکومت
2⃣در روایتی پیامبر فرمود:
"خداوندا جانشینان مرا رحمت فرما.
سوال شد خلفای شما چه کسانی هستند؟
فرمود:کسانی که بعد از من می آیند وحدیث وسنت مرا برای مردم بازگو می کنند"
?من لا یحضره الفقیه،ج4 ص420
?وسایل الشیعه،ج27 ص91
در این حدیث نیز پیامبر از فقها به عنوان جانشینان خود نام می برد
3⃣امام کاظم فرمود:
"مومن فقیه حصن ودژ اسلام است ( که حافظ اسلام است) چنان که دژهای اطراف شهر حافظ اهالی شهر هستند"
?الکافی،ج1 ص38
تعبیر به دژ محکم درمورد فقیه در صورتی صحیح است که فقیه حافظ تمام شوون مختلف اسلام باشد، از اجرای عدالت گرفته تا حفظ مرزهای کشورهای اسلامی وتعیین والیان وفرمانروایان
4⃣پیامبر گرامی فرمود:
"فقها امینان پیامبران هستند"
?الکافی،ج1 ص46
?بحار الانوار،ج2 ص36
این فرمایش که فقها امانتداران پیامبران هستند قدر مسلم این معنا را دارد که آنان امانتدار پیامبر گرامی در تمام شوون مربوط به رسالت آن حضرت هستند که روشنترین آن رهبری امت وحکومت بر مردم است
5⃣حضرت علی خطاب به شریح قاضی فرمود:
"تو بر مقام ومنصبی قرار گرفته ای که جز نبی یا وصی نبی یا شقی وبدبخت کسی بر آن قرار نمی گیرد"
?من لا یحضره الفقیه،ج3 ص4
?الکافی،ج 7 ص406
حضرت علی دراین روایت متذکر میشود که تصدی منصب قضا با پیامبر یا وصی پیامبر است.دراین که فقهای عادل طبق تنصیص امامان منصب قضا را دارا هستند شکی نیست روایت هم می گوید منصب قضا برای وصی پیامبر است روی این حساب فقهای عادل وصی پیامبر هستند واز اختیارات پیامبر از جمله حکومت کردن بهره مند هستند
6⃣پیامبر گرامی فرمود:
"علما وارثان پیامبران هستند "
?الکافی،ج1 ص24
طبق این حدیث فقها وارثان پیامبر هستند واز جمله شوون پیامبر حکومت بر مردم است که به علما منتقل میشود
7⃣امام حسین فرمود:
"مجرای امور واحکام باید به دست علمای خداشناس وبا تقوا باشد، کسانی که در حرام وحلال خدا خیانت نمی کنند وامانت را حفظ می کنند"
?تحف العقول،ص242
?بحار الانوار،ج97 ص80
8⃣حضرت علی فرمود:
"علما حاکمان بر مردم هستند"
"العلمائ حکام علی الناس"
?غرر الحکم،ص36
سایت بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات