مراحل انتقال سند ملکی چگونه است
دقت کنید که انتقال سند یک امر بسیار مهم و ضروری است که در صورت نداشتن اطلاعات کافی می تواند باعث بروز مشکلات جدی و از دست رفتن سرمایهی شما شود. در ادامه این مطلب با چگونگی انجام مراحل انتقال سند آشنا می شوید.
یکی از بزرگترین دغدغه و چالش های هر خانوادهای
خرید آپارتمان است. داشتن یک خانه راحت و مناسب آرزوی هر فردی است. در زمان
خرید خانه بیشتر مردم روزهای زیادی وقت می گذارند تا خانهی رویاییشان را پیدا کنند. پس از اتمام بازدیدها و انجام معامله نوبت به انتقال سند می رسد.
فرقی نمی کند که فروشنده ملک هستید یا خریدار. در هر صورت لازم است با مراحل قانونی انتقال سند آشنا بشید تا با اطمینان معامله را انجام دهید. دقت کنید که انتقال سند یک امر بسیار مهم و ضروری است که در صورت نداشتن اطلاعات کافی می تواند باعث بروز مشکلات جدی و از دست رفتن سرمایهی شما شود. در ادامه این مطلب با چگونگی انجام مراحل انتقال سند آشنا می شوید.
مبایعه نامه
مرحله اول، تنظیم یک سند موقت بین دو طرف است. این سند مبایعه نامه نام دارد و قبل از سند زدن اصلی بین دو طرف فروشنده و خریدار تنظیم می شود. مبایعه نامه ها هم برای خرید و هم
اجاره خانه قابل استفاده است. و توسط مشاورین املاک در آژانس های املاک معتبر نوشته و ثبت می شود.
مبایعه نامه به نام قولنامه هم در بین مردم شناخته شده است. اما به این نکته توجه کنید که، تفاوت اصلی بین قولنامه و مبایعه نامه در ارزش حقوقی آن است.
قولنامه از نظر حقوقی ارزشی ندارد و قابل ارائه به دادگاه نیست. اما مبایعه نامه یک سند قانونی و حقوقی رسمی است که در صورت بروز هر گونه مشکل قابل پیگیری و بررسی از دادگاه است.
مواردی که در مبایعه نامه ذکر می شود:
- مشخصات فروشنده:
مشخصات شناسایی (فردی)، آدرس و کد پستی، شماره تلفن ثابت و همراه- مشخصات خریدار:
مشخصات شناسایی (فردی)،. آدرس و کدپستی، شماره تلفن ثابت و همراه- ملک مورد معامله:
مشخصات خانه یا آپارتمان مورد نظر، موقعیت جغرافیایی و هندسی، کروکی دسترس، مساحت- مبلغ معامله:
مبلغی که طرفین برای انجام معامله روی آن توافق کرده اند.- نکات مهم دیگر:
اگر وسایل اضافی خانه مثل موکت، پرده و یا مبلمان و ... قرار باشد همراه خانه به فروش برسد باید با جزئیات در مبایعه نامه ذکر شود.
اگر هر یک از طرفین شرط خاصی را برای معامله دارند باید آن را به صورت کتبی در مبایعه نامه ذکر کنند.
اطمینان پیدا کردن از صحت معامله
در این مرحله اطلاعات ملک، خریدار و فروشنده توسط مشاورین املاک ثبت سیستم می شود تا فروشنده نتواند ملک مورد نظر را مجدد با فرد دیگری معامله کند. پس از ثبت مشخصات ملک در سیستم معامله رسمی شناخته می شود و فروشنده و هم خریدار ملزم به اجرای مفاد قرارداد هستند. اگر خریدار یا فروشنده از معامله پشیمان شوند، باید هزینه ی فسخ مبایعه نامه و ضرر و زیان لازم را پرداخت کنند.
سیستم کد رهگیری حدود ۱۰ سالی است که راه اندازی شده، تا کلاهبرداری های ملکی را به حداقل برساند.پس از ثبت اطلاعات ملک در این سیستم، کد رهگیری و اطلاعات لازم برای خریدار و فروشنده پیامک می شود. وجود این کد برای ادامه مراحل تنظیم سند الزامی است.
تسویه حساب با ادارات مربوطه
در این مرحله، فروشنده باید به برخی از ادارات مراجعه کند و هزینه های مربوط به مالیات و عوارض شهرداری را پرداخت کند.
دریافت سند
برای دریافت سند خریدار به همراه فروشنده با مدارک لازم به دفترخانه مراجعه می کنند تا مرحلهی نهایی ثبت سند را انجام دهند. پس از طی کردن مراحل لازم، سند پس از یک تا دو هفته برای انتقال ملک مورد نظر آماده می شود.
هزینه های انتقال سند
هزینه نوشتن مبایعه نامه و ثبت در سیستم
هزینه های شهرداری و دارایی که به فروشنده مربوط است
حق کمیسیون بنگاه که از هر طرف معامله دریافت می شود
این نکته را به خاطر بسپارید که اگر تمام مراحل گفته شده را با دقت و به صورت قانونی انجام بدید، با مشکلی در حین و بعد از انجام سند زدن روبه رو نمی شوید. و تمام مراحل قانونی و قابل پیگیری است.
با کیفیت ترین وب سایت آگهی املاک کشور shabesh.com (شابش)