تبلیغات کلیکی 97 درصد درآمد 32 میلیارد دلاری بزرگترین موتور جستوجوی جهان را تامین می کند؛ افراد در موتور جستوجو کلیدواژه مدنظرشان را تایپ می کنند، گوگل بر حسب میزان تقاضا بازار تبلیغات را بررسی و اقدام به برگزاری یک حراجی می کند، تبلیغ کنندگان در این حراجی با هم به رقابت می پردازند و با هر کلیک روی بهترین تبلیغ، مبلغ مورد توافق طرفین به حساب گوگل واریز می شود. این سیستم حراجی که از سوی «گوگل ادوردز» راه اندازی شده، نتایجی سودمند برای چند طرف این تعامل مجازی دارد: کاربران تبلیغ مناسب ترین کالای مدنظر خود را به راحتی پیدا می کنند، فروشندگان با کمترین هزینه کالای خود را پیش چشم مشتریان قرار می دهند و گوگل نیز با میلیاردها کلیک میلیاردها دلار کسب درآمد می کند.
یکی از فعالیت های آشنای «ادوردز»، تبلیغات کلیکی است که به صورت کادرهای کوچک بالای صفحه جستوجوی خود مشاهده می کنید. این سرویس علاوه بر این که سایت های مشتریان را براساس محاسبات خود در نتایج جستوجو نمایش می دهد، امکان تبلیغ کالاهایشان در صفحه اول نتایج جستوجوی گوگل را نیز در اختیار آنها میگذارد. به این ترتیب مشتریان در اندک زمانی، نزدیک ترین کالا به آنچه مد نظرشان است را پیدا می کنند و صاحبان وبسایتها، با کمترین هزینه تبلیغات خود را در معرض دید کاربران قرار می دهند.
سیستم برگزاری حراجی های «ادوردز» اینچنین است که گوگل با بررسی کلیدواژههایی که کاربرانش جستوجو می کنند، بازار کالا را مطالعه می کند و برحسب میزان ارتباط داشتن کلیدواژههای پیشنهادی شرکت های تبلیغاتی به اجناس فروشی، یک میدان رقابتی برایشان فراهم می کند. وقتی شرکت ها وارد حراجی شدند، تبلیغشان با احتساب درجه کیفیت و میزان مبلغ پیشنهادی به گوگل برای هر کلیک رده بندی میشود. درجه کیفیت معیاری است که بر پایه میزان مفید و کاربردی بودن کالا برای مشتریان تعیین میشود و بالاترین اهمیت را در رده بندی گوگل دارد.
حال گوگل چطور قیمت هر کلیک را برای شرکت تبلیغاتی برنده تعیین می کند؟ نحوه محاسبه CPC یا قیمت هر کلیک روی تبلیغ هم به نوبه خود جالب توجه است. عدد قیمت پیشنهادی نفر بعدی، تقسیم بر قیمت پیشنهادی نفر بالایی می شود و مبلغ ثابت 0.01 دلاری به آن اضافه می شود: نتیجه که در اینجا برای تبلیغ کننده برگزیده 1.61 دلار است، همان مبلغی است که گوگل به ازای هر کلیک از حساب صاحب وبسایت تبلیغاتی کم می کند. می توانید ببینید که آخرین نفر جدول بیشترین مبلغ را برای هر کلیک می پردازد، اما قاعدتا تعداد کلیکی که تبلیغش می خورد قابل مقایسه با سایت برنده این مزایده نیست!
دوست دارید بدانید گرانترین کلیدواژهها در دنیای «گوگل ادوردز» کدامند؟ کلمه «بیمه» اولین رتبه را در این رده بندی دارد که 24% نمودار 20 کلیدواژه گران گوگل را به خود اختصاص داده است. قیمت هر کلیک بیمه 54.91 دلار است. کلیدواژه «وام» با 12.8 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد و CPC آن معادل 44.28 دلار است. «رهن» رتبه سوم را دارد و به ازای هر بار جستوجو یا کلیک روی تبلیغات حاوی این کلمه، 47.12 دلار به حساب گوگل واریز میشود.
روش پرداخت CPC میتواند بسته به کشور و واحد پول شرکتکننده در حراجی متفاوت باشد. مهم ترین روش پرداخت استفاده از کارتهای بانکی و کارتهای اعتباری است. اگر سیستم بانکی شما اوتوماتیک عمل کند، پس از منتشر شدن تبلیغ کلیکی، مبلغ تعیینشده برای هر کلیک به طور خودکار از حسابتان کم میشود، اما اگر حسابتان به صورت دستی تنظیم شده باشد، شما باید پیش از به راه افتادن لینک تبلیغ، حسابتان را شارژ کنید. برای راحتتر شدن این فرآیند، کافی است حساب اعتباری یا بانکی خود را به حساب «گوگل ادوردز» اضافه کنید و پرداخت خودکار را در اولویت روشهای پرداختی خود قرار دهید.
لازم به ذکر است که شما می توانید با استفاده از مستر کارت و ویزا کارت امانکش هزینه تبلیغات کلیکی مورد نظرتان را پرداخت کنید و از خدمات این سرویس برخوردار شوید.