از آنجایی که گوگل قصد دارد تا کاربران در نتیجه جستجو به مطلبی که نیاز آنها را برطرف می سازد برسند بنابراین الگوریتم های جدیدی را معرفی می کند که ممکن است بهترین وب سایت ها که در صدر نتایج جستجو قرار گرفته اند سزاوار جریمه های گوگل می شوند.
گوگل تقریبا از سال 2000 شروع به تولید این الگوریتم ها جهت برکناری سایت های ضعیف و ارزیابی محتوای آنها برای رنکینگ کرد و روز به روز بصورت پیشرفته تری به این موضوع پرداخت تا بر اساس محتوا به یک سایت امتیاز دهد.
جریمه های گوگل
جریمه های گوگل ممکن است دستی و یا خودکار باشد. مهمترین موارد را بررسی خواهیم کرد:
- ممکن است وب سایت حتی با نام برند هم در گوگل ظاهر نشود که در این مورد میتوان گفت سایت به کلی از بین رفته است!
- رتبه های دریافت شده توسط گوگل را از دست خواهید داد و سایت به چندین صفحه قبل منتقل میشود.
-عدم نمایش صفحه نخست سایت توسط گوگل و نمایش صفحات دیگر.
- از دست دادن قابلیت شناسایی لینک ها به وسیله ی site:yourdomain.com بدلیل ندادن لینک توسط گوگل به سایت شما.
چه عواملی باعث جریمه شدن توسط گوگل می شود؟
1. خرید لینک: یکی از خطرناک ترین راه ها برای افزایش رتبه و
بهینه سازی سایت میباشد.چراکه زمان مصرفی کاربران از سایت نسبت به تعداد لینک های ورودی تأثیر بیشتری بر سئو دارد.
2. تبادل لینک:تبادل لینک با وب سایت های دیگر و حتی مشتریان خود دلیلی دیگر درکاهش رنکینگ و رتبه وب سایت می باشد.
3. گرفتن لینک از وب سایت هایی با زبان دیگر: گوگل باور دارد گرفتن لینک از سایت هایی با زبان دیگر برای کاربران مفید نیستند و اسپم است.
4 . لینک های مخفی: تمام لینک هایی که در وب سایت خود دارید باید برای کاربران قابل شناسایی باشد،یعنی از لینکی که همرنگ بک گراند سایت است استفاده نکنید چون در سئو امتیاز منفی دارد.
5. لینک دادن به سایت های نامناسب: به یاد داشته باشید که نباید سایت خود را مشغول لینک دادن به سایت هایی که فعالیت آن ها ممنوع است و یا سایت هایی که ویروس دارند،غیر مجاز هستند و محصولات تقلبی به فروش می رسانند نکنید.
6. بالا نیامدن وب سایت: ممکن است به دلایل مختلفی از جمله انقضای دامین، پایین بودن ظرفیت هاست و … وب سایت بالا نیاید، که این حالت موجب ناراحتی کاربران ،مشتریان و موتورهای جستجومی شود. بنابراین گوگل نمی تواند سایت شما را پیدا کند.
7. نقشه سایت: گوگل از نقشه سایت وب سایت شما به عنوان ابزای نگاه می کند که می تواند ساختار و دیتای سایت را بررسی کند. دقت کنید که نقشه سایت بروزرسانی شده باشد و آن را در اکانت گوگل
وبمستر ثبت نمایید.
8. محتوای کپی شده: محتوای کپی شده به کار نبرید و سعی در ایجاد محتوای منحصر به فرد داشته باشید.
9 . استفاده بیش از حد کلمات کلیدی: اگر از یک کلمه کلیدی بیش از حد در صفحه وب سایت استفاده کنید چاره ای جز اسپم شدن نخواهید داشت!
10 .محتوای مخفی: روشی است که اخیرا توسط بعضی از متخصصین سئو استفاده می شود.به خصوص در به کاربردن فراوان کلمات کلیدی ولی مخفی و این کاری است که اصلا نباید انجام دهید.
11. به کار بردن بلاگ: ممکن است بلاگ هایی که برای سئو سایت خود مورد کاربرد قرار دهید به هر دلیلی غیر فعال شوند ،بنابراین تعداد زیادی لینک را مجددا از دست می دهید و گوگل متوجه این قضیه می باشد.
12.کم بودن سرعت سایت: اگر زمان لود شدن وب سایت پایین باشد کاربران خسته می شوند.پس سعی کنید عوامل مختلفی که بر سرعت سایت تأثیر دارند را بررسی نمایید
.
13.تاثیر نام دامنه بر سئو: EMD یا بطور دقیق تر Exact Match Domain در گذشته بر سئو سایت ها تاثیر گذار بود بطوریکه اگر آدرس سایت شما SEO.com میبود شانس بسیار زیادی بر کسب رتبه اول نتایج گوگل در کلمه کلیدی seo داشتید. ولی در سپتامبر 2012 و همراه با آپدیت جدید گوگل تاثیر این عامل بر نتایج گوگل تا حد زیادی کاهش یافت و بسیاری از سایتها از نتایج اول ودوم گوگل به پایین صفحه و یا حتی صفحه دوم منتقل شدند.
14 . هک شدن سایت: اگر سایت هک شود گوگل سریعا آن را حذف می کند بنابراین بهتر است از سیستم های مدیریت محتوای آماده استفاده ننمایید زیرا امنیت پایینی دارند.
15 . لینک بیلدینگ سریع: بهینه سازی وب سایت باید تدریجی باشد زیرا رنک گرفتن از گوگل زمان بر است. بنابراین از لینک بیلدینگ های مشابه و در مکان های یکسان جلوگیری کنید.
این داستان به همین جا ختم نخواهد شد و مبارزه بین اسپمرها و گوگل همچنان ادامه دارد و هرچند وقت یکبار الگوریتم و جرایم جدیدی ایجاد میشود و تمام اطلاعات مربوط به آخرین آپدیت گوگل می باشد.