ما به تازگی ۱ میلیون مورد از نتایج جستجو در موتور جستجوگر گوگل را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم تا بتوانیم برای سوالات بسیار خود، پاسخی دقیق بیابیم. سوالاتی از قبیل اینکه کدام فاکتورها با قراگیری وب سایت در رتبه یک گوگل در ارتباط هستند؟ علاوه بر این محتوای تولیدی وب سایت های بسیاری را مطالعه کردیم و بک لینک ها و حتی سرعت وب سایت ها را زیر نظر گرفتیم. در نهایت هم، همانطور که انتظار میرفت، نتایجی که از این طریق، و به کمک وب سایت کلیک استریم و دیگر همکاران، بدست آمد واقعاً درخور توجه بود.
امروز می خواهیم نتایج حاصل از ارزیابی خود را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه یافته های خود را به طور خلاصه و فهرست گونه مرتب کرده ایم:
- بک لینک ها هنوز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در رتبه گوگل کاربرد دارند. می توان گفت تعداد دامنه های لینک شده به یک صفحه، بیش از هر عامل دیگری بر رتبه یک وب سایت تاثیر دارند.
- داده های ما هچنین نشان می دهند که اعتبار و ارزش لینک های کلی یک وب سایت با رتبه های بالاتر در موتور جستجرگر گوگل در ارتباط است. (اندازه گیری شده توسط Ahrefs Domain Rating)
- کشف کردیم محتوای تولیدی که موضوع و متنشان با یکدیگر مرتبط هستند بهتر از محتوایی که عنوان و متنش ربطی به یکدیگر ندارند، عمل می کند. در نتیجه، تولید محتوای متمرکز که تنها در ارتباط با یک موضوع است، رتبه وب سایت را ارتقا می دهد.
- داده های SERP از SEMRush به ما نشان داد که محتوای مفصل و طولانی بهتر از محتوای کوتاه در نتایج جستجوی گوگل عمل می کند. محتوای لینک اول نتایج جستجوی گوگل به طور متوسط شامل ۱،۸۹۰ کلمه می باشد.
- وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می کنند راحت تر از وب سایت های دیگر به صفحه اول گوگل راه پیدا می کنند. هرچند این مورد چندان ما را شگفت زده نکرد چرا که گوگل قبلا ارزش پروتکل های گوگل در رتبه بندی وب سایت ها را تایید کرده بود.
- علی رغم همۀ حواشی که در رابطه با Schema وجود دارد، داده های ما نشان می دهند که استفاده از نشانه گذاری های Schema تاثیری در بالا بردن رتبۀ وب سایت ندارند.
- محتواهایی که حداقل از یک تصویر در متن خود استفاده می کنند بهتر از محتواهایی که بدون هیچ تصویری منتشر می شوند، عمل میکنند. با این حال، ما دلیل عینی برای تاثیر عکس یا تصویر بر روی رتبه وب سایت نیافتیم.
- بهتر است بدانید رابطه بسیار کوچکی بین برچسب بهینه سازی کلمه کیدی عنوان و ارتقا رتبۀ وب سایت وجود دارد. ابن ارتباط بسیار کوچک تر از انتظار ما بود که البته فکر می کنیم این تاثیر به علت حرکت گوگل به سمت Semantic Search (جستجوی معنایی) است.
- سرعت وب سایت بسیار مهم است. بر اساس داده ها و اطلاعات وب سایت Alexa، وب سایت هایی که سریعتر بارگذاری می شوند، نسبت به دیگر وب سایت ها رتبۀ بالاتری دارند.
- بر خلاف آپدیت های متعدد گوگل (آپدیت پنگوئن)، نوشته های دقیق و مناسب لینک ها تاثیر مستقیمی بروی رتبه بندی وب سایت ها دارند.
- اطلاعات و داده های SimilarWeb نشان می دهد که بانس ریت پائین نشان دهنده رتبه بالای وب سایت است.
می توانید اطلاعات دقیق و داده های مرتبط با یافته های ما را در ادامه مطالب مشاهده نمایید.
تعداد بک لینک های متفاوت تاثیر بسیاری بر رنکینگ وب سایت دارد
احتمالاً شما هم شنیده اید که اگر از یک دامنه بک لینک های متفاوت بگیرید، بروی رتبه وب سایت شما تاثیر منفی دارد. به عبارت دیگر، بهتر است که ۱۰ لینک از ۱۰ دامنه متفاوت دریافت کنید تا اینکه هر ۱۰ لینک بروی یک دامنه باشد.
طبق آنالیز و تحلیل کارشناسان ما، این موضع بسیار مهم است. ما فهمیدیم که دامنه های متفاوت تاثیر غیر قابل انکاری بر جایگاه یک وب سایت دارد. گوگل می خواهد بداند که دامنه های مختلف، وب سایت شما را تایید می کنند. و هرچه تعداد این دامنه های متفاوت بیشتر باشد، گوگل بیشتر به شما توجه نشان خواهد داد. در حقیقت، تعداد دامنه های متفاوت برای گرفتن بک لینک، مهم ترین فاکتور در بالا رفتن رتبۀ وب سایت شماست.
نکتۀ مهم: گرفتن بک لینک از دامنه های متفاوت برای بهبود وضعیت سئو بسیار مهم است.
اعتبار و ارزش دامنه تاثیر مستقیمی بر بالا بردن رتبۀ وب سایت در نتایج جستجو دارد
پس از بررسی داده ها متوجه شدیم که اعتبار و ارزش کلی لینک ها (اندازه گیری شده توسط Ahrefs Domain Rating) کاملا بر رتبۀ گوگل تاثیر دارد: در حقیقت، می توان گفت که اعتبار و ارزش کلی دامنه ای که وب سایت شما بر روی آن قرار دارد از خود وب سایت مهم تر است.
نکتۀ مهم: بالا بردن تعداد بک لینک ها به وب سایت ممکن است که رتبۀ دیگر صفحات شما را نیز ارتقا دهد.
انتشار محتوای عمیق، قابل قهم و مرتبط می تواند رتبه وب سایت را افزایش دهد
در اوایل ظهور علم سئو، گوگل موضوع یک مقاله یا محتوا را بر اساس کلمات کلیدی موجود در صفحات وب سایت تشخیص می داد. اگر یک کلمه کلیدی به تعداد X بار در صفحه نشان داده می شد، گوگل تشخیص می داد که این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی می باشد.
امروزه، با وجود الگوریتم بسیار خوب “هامینگ برد“، گوگل می تواند بدون نیاز به تکرار کلمات کلیدی ، موضوع هر صفحه از وب سایت را تشخیص دهد. برای مثال اگر شما در گوگل عبارت ” چه کسی کارگردان فیلم Back To The Future بود؟ ” را جستجو نمایید،
گوگل به دنبال صفحاتی که عبارت ” چه کسی کارگردان فیلم Back To The Future است؟ ” را به عنوان برچسب دارند، نمی گردد. بلکه موتور گوگل سوال شما را کاملاً می فهمد و به دنبال صفحاتی می گردد که جواب این سوال را به کاربران ارائه می دهند.
همانطور که انتظار داشتید، این کار تاثیر عمیقی بر چگونگی بهینه سازی محتوا برای سئو را دارد. به صورت تئوری، گوگل ترجیح می دهد که محتوایی را نشان دهد که تنها یک موضوع را تحت پوشش قرار می دهد. اما سوال اینجاست که آیا داده ها با این تئوری مطابقت دارند؟
برای یافتن پاسخ این سوال ما از ابزار MarketMuse برای تحلیل ۱۰،۰۰۰ URL استفاده کردیم و کشف کردیم که محتوای قابل فهم و عمیق عملکر بسیار بهتری نسبت به محتوای سطحی دارد.
این نکته جالبی است. اما چگونه باید محتوایی تولید کنیم که گوگل آن را عمیق و با ارزش تلقی کند؟ در زیر می توانید دو مثال متفاوت را مشاهده نمایید تا درک بهتری از عملکرد گوگل داشته باشید.
در مثال اول، ما مقاله ای درباره کارت های شهر بازی “بوش گاردنز فان” داریم:
این صفحه بسیاری از فاکتورها و قواعد مرسوم را دارد که در نتیجه به قرارگیری در صفحه اول نتایج جستجو منتهی شده است. برای مثال، این صفحه از کلمه کلیدی در عنوان خود و در تگ H1 استفاده می کند. همچنین، دامنه وب سایت (Dailypress.com) نیز دامنه بسیار معتبری به حساب می آید (در رتبه بندی دامنه های Ahrefs در رده ۶۴ قرار داد). با این حال، این صفحه در رتبه بندی گوگل برای کلمه کلیدی “Busch Gardens fun card” در لینک دهم صفحۀ اول قرار دارد.
این رتبه بندی پائین کمی به علت آن است که محتوای این صفحه امتیاز پائینی در “تسلط موضوعی” دارد و مطلبی غنی دربارۀ موضوعی که مطرح کرده است، عرضه نمی کند.
در طرف دیگر، صفحه ای از یک وب سایت را داریم که طرز تهیه “سُس ساتای بالی” را توضیح داده است.
این صفحه اطلاعاتی دقیق و غنی از سُس ساتای را در اختیار کاربران قرار می دهد. این متن تاریخچۀ سُس ساتای در اندونزی را بازگو می کند، نحوه استفاده از آن را توضیح می دهد، طرز تهیه آن را آموزش می دهد و حتی از نظر علمی، سلامت آن را بررسی می کند.
علی رغم اینکه این صفحه از عبارت “سُس ساتای اندونزیایی” در هیچ جای خود استفاده نکرده است، با این حال در جستجوی این عبارت کلیدی در رتبه یک گوگل قرار داد:
توضیح ما درباره رتبۀ این وب سایت این است که این صفحه به علت داشتن محتوایی غنی و مرتبط از لحاظ موضوعی توانسته است در جستجوی عبارت کلیدی “Indonesian Satay Sauce” در رتبه یک قرار بگیرد.
نکتۀ مهم: نگارش متون و محتوای غنی، قابل فهم و مرتبط با موضوع می تواند به ارتقای رنکینگ وب سایت شما کمک کند.
محتوای طولانی موثر تر از محتوای کوتاه است
آیا محتوای طولانی و کامل عملکردی بهتر نسبت به مطالب کوتاه ۲۰۰ کلمه ای دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال ما به سراغ اطلاعات خود رفتیم. پس از آنکه صفحاتی که کم تر از ۵۱ کلمه و بیشتر از ۹۹۹۹ کلمه در محتوای خود داشتند را از داده های آماری خود حذف کردیم، متوجه شدیم که صفحاتی که از تعداد کلمات بیشتری استفاده می کنند، نتایج بهتری در سئوی خود دریافت می کنند.
در واقع، صفحاتی که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار دارند به طور میانگین ۱،۸۹۰ کلمه در محتوای خود دارند. تحقیقات درباره فاکتورهای پیشین رتبه بندی موتورهای جستجوگر نشان می دهد که متون طولانی تر در گوگل بهتر عمل می کنند. این آمار می تواند به این علت باشد که محتوای طولانی تر بیشتر به اشتراک گذاشته می شود یا می تواند برنامه ریزی گوگل و ترجیح آن به مقالات طولانی تر باشد.
تئوری دیگر این است که مقالات طولانی تر میزان ارتباط موضوعی وب سایت شما را بیشتر می کنند که در نهایت به گوگل درک بهتری از موضوع محتوای شما می دهد. همچنین، مزیت تولید محتوای طولانی این است که به مخاطبان شما می فهماند صاحبان یک وب سایت به معتبر بودن و بی نقص بودن مطالبشان اهمیت می دهند. ما این ارتباط را به دقت مطالعه کردیم اما باید بگوئیم که یافتن دلیل قطعی برای عملکرد بهتر محتوای طولانی در موتور جستجوگر گوگل امری غیر ممکن است.
با این حال، وقتی که شما داده های آماری ما را با اطلاعاتی که دارید ترکیب می کنید، متوجه عملکرد بهتر متون طولانی می شوید.
نکتۀ مهم: محتوای طولانی در موتورهای جستجوگر بالاتر از محتوای کوتاه قرار می گیرد. میانگین تعداد کلمات محتوای وب سایت های موجود در صفحه نخست نتایج جستجوی گوگل، ۱،۸۹۰ کلمه می باشد.
وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می کنند، رنکینگ بهتری دارند
گوگل در سال گذشته از وبمسترها خواست که وب سایت خود را بر روی پروتکل HTTPS تغییر دهند. آنها حتی ار HTTPS به عنوان نشانه ای از رتبه بندی جدید یاد کردند.داده های ما چه چیزی را نشان می دهد؟ هرچند که ارتباط بسیار قوی در اینجا وجود ندارد اما می توان گفت که پروتکل HTTPS تاثیر کوچکی بر ارتقا رتبه وب سایت دارد.
آیا این حقیقت به این معنی است که شما باید همین امروز پروتکل وب سایت خود را به HTTPS تغییر دهید؟ واضح است که تصمیم با شماست. اما بهتر است بدانید که تغییر پروتکل به HTTPS پروژه ای کاملاً جدی است که دردسرهای زیادی را می تواند برایتان به همراه داشته باشد. پیش از آنکه اقدام به تغییر پروتکل وب سایت خود کنید، بهتر است که راهنمای گوگل را مطالعه نمایید.
نکته مهم: به علت اینکه تاثیر پروتکل HTTPS بر رتبه وب سایت زیاد نیست و تغییر پروتکل وب سایت به HTTPS امری راحت و بی دردسر نیست، ما منتقل کردن وب سایتتان به این پروتکل را اگر تنها به قصد ارتقای سئو است، اصلاً پیشنهاد نمی کنیم. اما اگر در حال راه اندازی وب سایتی جدید هستید، بهتر است از همان ابتدا آن را بر روی پروتکل HTTPS ایجاد کنید.
هیچ ارتباطی بین نشانه گذاری های Schema و رتبه بندی وب سایت وجود ندارد
حواشی و داستان های بسیاری درباره نشانه گذاری های Schema و سئو وجود دارد. این نظریه به این شکل است: نشانه گذاری های Schema به موتورهای جستجوگر درک بهتری از محتوای وب سایت شما را می دهند. این درک عمیق تر به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا وب سایت شما را به افراد بیشتری نشان دهند.
برای مثال، شما می توانید با قرار دادن داده های ساختاری مانند <name> به گوگل اطلاع دهید زمانی که از عبارت ” Star Wars” استفاده می کنید، منظورتان فیلم آن است نه مجموعۀ تمام فیلم های “جنگ ستارگان”.
یا می توانید از Schema برای نشان دادن رتبه بندی محصولات وب سایت خود استفاده کنید:
تمامی این موارد می تواند به شما در بالا بردن رتبه وب سایتتان کمک کند. در واقع، جان مولر اشاره کرده است که ممکن است در آینده داده های ساختار یافته و سازمان یافته در رنکینگ گوگل تاثیر داشته باشند. به هر حال، بنا بر تحلیل های ما، وجود داده های سازمان یافته هم اکنون تاثیری بر رتبه وب سایت ندارند.
نکتۀ مهم: از داده های ساختاری در وب سایت خود استفاده کنید اما توفع نداشته باشید که بر رتبۀ وب سایتتان تاثیر بگذارند.
URL های کوتاه تر رتبه بهتری نسبت به URL های بلند تر دارند
من همیشه معتقد بوده ام که مردم از URL های کوتاه برای بهبود وضعیت سئوی وب سایت خود استفاده می کنند. شاید بپرسید چرا؟ دو دلیل برای انجام این کار وجود دارد: اول اینکه شناسایی URL مانند mywebsite.com/my-post برای گوگل بسیار آسان تر از شناسایی URL دیگری مانند mywebsite.com/1/12/2016/blog/category/my-post است.
درحقیقت، بنا به گفته مت کاتز از متخصصان سئوی گوگل، پس از ۵ کلمه در URL شما:
الگوریتم های گوگل به طور معمولی این کلمات را ارزیابی می کنند و دقت چندانی در شناسایی و اعتبار بخشی به آنها نمی دهند.
و داده های ما نیز جمله وی را تصدیق می کنند:
خوشبختانه آزمایش این مورد بسیار آسان است. هرگاه شما یک محتوای جدید منتشر می کنید، آدرس آن را تا حد امکان کوتاه کنید. اگر از “WORDPRESS” استفاده می کنید، می توانید لینک ثابت خود را بر روی Post Name تنظیم نمایید.
پس از آن هرگاه می خواهید مطلب جدیدی را منتشر کنید، می توانید برای آدرس URL خود تنها از چند کلمه استفاده کنید.
هشدار: بهتر است این قاعده را تنها برای پست های بعدی وب سایت خود در نظر بگیرید. اگر لینک ثابت مطالب قبلی وب سایت خود را تغییر دهید، سئوی وب سایت شما آسیبی جدی خواهد دید.
دوم اینکه، آدرس URL طولانی نشانگر تعداد زیادی کلیک برای رسیدن از صفحۀ اول وب سایت به مطلب مورد نظر است. این موضوع به معنی این است که مطلب شما اهمیت چندانی در وب سایت تان ندارد که در نهایت موجب پائین آمدن رتبه وب سایت شما در گوگل می شود. برای مثال، این آدرس URL برای محصول آیپد در صفحۀ BestBuy.com نشانگر آن است که این صفحه اهمیت چندانی در وب سایت ندارد.
نکتۀ مهم: تا انجاییکه می توانید از URLهای کوتاه برای صفحات وب سایت خود استفاده نمایید. این کار می تواند درک بهتری از موضوع فعالیت شما به گوگل بدهد.
محتوایی که حداقل از یک تصویر استفاده کند در رنکینگ گوگل جایگاه بالاتری خواهد داشت (اما استفادۀ زیاد از تصاویر تفاوتی ایجاد نمی کند)
مطالعه و تحقیق در علم سئو نشان داده است صفحاتی که از تصاویر خوبی برای مطالب خود استفاده می کنند، خوانندگان بیشتری را جذب می کنند و حتی بیشتر از بقیه رقبا در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند.
این موضوع به ما می گوید استفاده زیاد از تصاویر در محتوا می تواند میزان به اشتراک گذاشته شدن شما را افزایش دهد و در نتیجه رتبه وب سایت شما ارتقا یابد. برای اندازه گیری میزان تاثیر گذاری استفاده از تصویر در محتوا، ما حضور و غیبت یک عکس را در صفحه ای از وب سایت مقایسه کردیم (منظور محتوای صفحه ای از وب سایت است).
طبق داده های آماری ما، استفاده از حداقل یک تصویر در محتوا تاثیر بهتری نسبت به نداشتن یک عکس دارد.
با این حال، زمانی که به دنبال پلی ارتباطی بین تعداد تصاویر محتوا و رتبه وب سایت بودیم، هیچ ارتباطی را پیدا نکردیم.
نکتۀ مهم: استفاده از عکس و تصویر در محتوا بسیار بهتر از نداشتن آن است. اما نمی توان گفت که موتورهای جستجوگر امتیاز ویژه ای برای عکسدار بودن مطالب قائل هستند.
استفاده از کلمه کلیدی دقیق در تگ عنوان صفحه با رتبه وب سایت شما ارتباط مستقیم دارد
از ابتدای ظهور موتورهای جستجوگر تا به امروز، تگ عنوان مهم ترین عامل در بهینه سازی سئو به صورت On-Page بوده است. زیرا تگ عنوان شما به مخاطبان (و موتورهای جستجوگر) پیش زمینه ای کلی از موضوع مطلب شما ارائه می دهد. کلماتی که شما در عنوان مطالب خود استفاده می کنید تاثیر بسیاری بر رنکینگ وب سایت شما دارند.
با این حال ما می خواستیم ببینیم آیا گوگل به سمت جستجوی معنایی (Semantic Search) حرکت کرده است و تگ عنوان دیگر اهمیت چندانی در سئو ندارد؟ پس از بررسی آمارها متوجه شدیم استفاده از کلمه کلیدی تگ عنوان هنوز با رتبه وب سایت در ارتباط است. با این حال، میزان این ارتباط کم تر از تصور ما بود.
یافته ها حاکی از آن است که گوگل برای درک موضوع صفحۀ شما نیازی به دیدن کلمات کلیدی دقیق در تگ عنوان شما ندارد. برای مثال، شش نتیجۀ اول برای عبارت کلیدی List Building را مشاهده می کنید.
دقت کنید که چگونه سه تا از شش نتیجۀ نمایش داده شده (شامل رتبه ۱) از عبارت “list building” در تگ عنوان خود استفاده نکرده اند.
این نتایج نشانگر این است که گوگل از استفاده از کلمات کلیدی دقیق فاصله گرفته و به سمت جستجوی معنایی حرکت کرده است.
نکتۀ مهم: قرار دادن کلمه کلیدی در تگ عنوان به بالا بردن رتبه وب سایت شما کمک می کند. با این حال، به دلیل جستجوی معنایی گوگل، تاثیر آن مانند گذشته نخواهد بود.
وب سایت هایی که سرعت لود آنها بالاتر است، در سئو عملکرد بهتری نسبت به وب سایت های کند دارند
از سال ۲۰۱۰، سرعت لود شدن وب سایت برای گوگل اهمیت خاصی پیدا کرد. از آن سال به بعد سرعت بارگیری وب سایت به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی سئو شناخته می شود. اما ما دربارۀ این مسئله کنجکاو بودیم: “سرعت لود شدن وب سایت به چه اندازه بر رتبۀ آن در گوگل موثر است؟”
برای این کار به سراغ ابزار تست سرعت دامنۀ Alexa رفتیم تا ۱ میلیون دامنۀ موجود در وب سایت خود را بررسی و آنالیز کنیم. به عبارت دیگر، ما سرعت بارگذاری تک تک وب سایت ها را اندازه نگرفتیم، بلکه سرعت متوسط بارگذاری تمام دامنه را مشاهده کردیم. در نتیجه، توانستیم وابستگی بسیار قوی بین سرعت وب سایت و رتبه بندی گوگل پیدا کنیم:
اما باید به این نکته توجه کنید که این تنها بک رابطه ساده است. برای ما این سوال پیش آمد آیا افرادی که سرعت یک وب سایت را بهینه سازی می کنند، در عین حال سئوی وب سایت را نیز بهینه سازی می کنند؟ پاسخ مثبت است.
داشتن یک وب سایت پر سرعت مسلماً به سئوی وب سایت شما ضرری نمی رساند. پس بهتر است سرعت وب سایت خود را افزایش دهید.
نکتۀ مهم: وب سایت هایی که سرعت بارگذاری آنها بالاتر است، رتبۀ بالاتری در گوگل خواهند داشت.
بک لینک های بیشتر = رتبۀ بالاتر در گوگل
اخیراً حواشی بسیاری دور و بر فاکتورهایی که موتورهای جستجوگر در رتبه بندی وب سایت در نظر دارند، به وجود آمده است. حتی افراد بسیاری می گویند که بک لینک ها دیگر مانند سابق در رتبه بندی سایت تاثیری ندارند.
ما کنجکاو بودیم بدانیم که آیا گوگل هنوز به اندازۀ گذشته برای بک لینک ها ارزش قائل است یا خیر. برای اندازه گیری دقیق ما از Ahrefs API استفاده کردیم تا بتوانیم تعداد کلی بک لینک های هر صفحه از وب سایت های موجود در پایگاه داده خود را تعیین کنیم.
پس از بررسی نتایج متوجه شدیم صفحاتی که تعداد بک لینک های بیشتری دارند، بهترین جایگاه را در رتبه بندی گوگل پیدا کرده اند.
علی رغم اینکه گوگل همواره در حال تغییر الگوریتم های خود می باشد، با این حال به نظر می رسد تغییری را بر قوانین بک لینک ها اعمال نکرده است.
نکتۀ مهم: صفحاتی که تعداد بیشتری بک لینک دارند به رتبه های بالاتری در گوگل دست پیدا می کنند.
قرار گرفتن در رتبه های بالای جستجوی گوگل با معتبر بودن لینک ارتباط مستقیم دارد
علاوه بر تعداد بک لینک ها، ما می خواستیم پاسخ این سوال را پیدا کنیم: “آیا معتبر بودن لینک یا وب سایت بر رتبه بندی تاثیر دارد؟” بیشتر کارشناسان سئو معتقدند که کیفیت بک لینک به اندازۀ تعداد لینک هایش مهم است. به عبارت دیگر، معمولاً بهتر است که یک بک لینک از وب سایت معتبر بگیرید تا اینکه ۱۰۰ لینک از صفحه های کم کیفیت دریافت کنید. همچنین داده های ما نیز این درستی موضوع را تایید می کنند:
بر اساس اندازه گیری های ابزار رتبه بندی دامنه Ahrefs، صفحات معتبر رتبه های بالاتری را نسبت به صفحات معمولی به ارمغان می آورند. با این حال، این ارتباط به اندازۀ تعداد کلی بک لینک ها مستحکم نبود.
نکتۀ مهم: اعتبار و ارزش بک لینک های دریافتی بسیار مهم هستند.
تطابق متن لینک با موضوع وب سایت اهمیت بسیاری در ارتقای سئوی وب سایت دارد
زمانی که گوگل در سال ۲۰۱۲ آپدیت پنگوئن خود را عرضه کرد، بسیاری از متخصصان سئو با تطابق متن لینک با موضوع آن مخالفت کردند. با این حال، تحقیقات انجام شده در چندین موتور جستجوی متفاوت نشان می دهد که متون لینک ها هنوز با اهمیت هستند.
به همین خاطر ما تلاش کردیم از میزان اهیمت این فاکتور در سئو مطلع شویم. نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که تطابق متن لینک با موضوع وب سایت از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
در روزهای ابتدایی ظهور علم سئو، ایجاد بک لینک و مطابقت متن لینک با موضوع وب سایت روشی مناسب برای ارتقا رتبۀ وب سایت به شمار می آمد. برای مثال، اگر شما می خواستید در جستجوی کلمه کلیدی “online flower delivery” در رتبه اول قرار بگیرید، متن لینک شما باید به صورت زیر می بود:
با این حال، گوگل با انتشار نسخه پنگوئن نشان داد که دیگر قصد چندانی برای پشتیبانی از این سرویس ندارد. به همین دلیل، علی رغم تاثیر بسیار بالای تطابق متن لینک با موضوع سایت بر سئو و رتبۀ وب سایت شما، ما استفاده از این روش را توصیه نمی کنیم.
نکتۀ مهم: ایجاد بک لینک و تطابق متن آن با موضوع وب سایت رابطه استوار و محکمی با افزایش رتبه وب سایت دارد. با این حال، به علت خطرپذیر بودن این عمل، ما انجام آن را به عنوان یکی از تاکتیک های سئو به شما پیشنهاد نمی کنیم.
پائین بودن میزان بانس ریت با بالا رفتن رتبه وب سایت ارتباط دارد
بسیاری از مردم در دنیای سئو باور دارند که گوگل از فاکتور “تجربه کاربری” استفاده می کند ( مانند بانس ریت یا مدت زمانی که کاربر در وب سایت گذرانده است ).
برای آزمایش این تئوری، ما ۱۰۰،۰۰۰ وب سایت را از پایگاه داده خود انتخاب کردیم تا آنها را در SimilarWeb بررسی کنیم. به خصوص ما سه فاکتور تجربه کاربری بانس ریت، زمان صرف شده در سایت و SERP CTR را بررسی کردیم و فهمیدیم متوسط بانس ریت با رتبه وب سایت در ارتباط مستقیم است.
لطفاً به خاطر داشته باشید ما نگفتیم که کم بودن میزان بانس ریت، رتبه شما را افزایش می دهد.
گوگل ممکن است بانس ریت را به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی به شمار بیارد (هرچند که در گذشته این ادعا را رد کرده است) یا ممکن است این نکته موثر باشد که محتوای غنی و آموزنده مخاطبان بیشتری را به خود جذب می کند. بنابراین، پائین بودن میزان بانس ریت محصول محتوای با کیفیت وب سایت است که گوگل اهمیت زیادی برای آن قائل است.
از آنجائیکه این تنها یک تحقیق در ارتباط با موضوع عوامل موثر بر سئو است، غیر ممکن است که تنها از روی پایگاه داده در اختیار ما نتیجه گیری کلی کرد.
نکتۀ مهم: ممکن است گوگل، بانس ریت را به عنوان یکی از عوامل ارتقا رتبه تشخیص دهد اما این تنها یک تئوری است.
نتیجه گیری
با تشکر از همکاران ما در SEMRush, Ahrefs, MarketMuse و SimilarWeb برای در اختیار قرار دادن نتایج تحلیل ها در اختیار ما. بدون کمک ایشان این نوشتن این مقاله ممکن نبود.
منبع: Backlinko.com