در دنیای مدرن امروز ساخت وب سایت به تنهایی نمیتواند در راستای برندینگ و شروع یک استارت آپ مفید واقع شود بلکه شما در کنار آن نیاز به رعایت اصول سئو و کسب جایگاه مناسب در نتایج گوگل خواهید داشت. چرا که مشتریان به راحتی با جستجوی نام تجاری شما می توانند به وب سایت مراجعه کرده و از خدمات و محصولات آن برند تجاری اطلاعات مفیدی را کسب کنند. با این وجود، برون سپاری سئو در ابتدای کسب و کار های کوچک می تواند هزینه بر باشد .
راه اندازی اولیه سایت
۱)ساخت اکانت Install Google Analytic
این ابزار قدرتمند به شما کمک میکند که رشد و پیشرفت خود را تحت نظر بگیرید. بدانید کاربران چگونه به سایت شما وارد میشوند، از چه صفحاتی بازدید میکنند و چه زمانی از آن خارج میشوند؟ افرادی که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارده شده اند بیشتر با آن درگیر میشوند یا اثربخشی تبلیغات بر آنها بیشتر بوده است؟ برای پاسخ دهی به این سوالات و چندین پرسش اساسی دیگر شما به یک آمارگیر قدرتمند نیاز خواهید داشت.
۲) ساخت اکانت در گوگل وب مستر
ابزار وبمستر گوگل یا همون google search console به شما کمک میکند تا بر سلامت سایت خود نظارت کامل داشته باشید. بخش های مختلف این ابزار برای افزایش سرعت ایندکس، شناسایی خطاهای موجود در سایت و بررسی کلمات کلیدی سایت شما بسیار مفید خواهد بود. اهمیت این ابزار زمانی برای شما مشخص میشود که سایت شما با افت ناگهانی بازدید یا مشکلاتی از این دست مواجه گردد.
۳) اتصال اکانت گوگل وب مستر به گوگل آنالتیک
با این کار اطلاعات دریافت شده از ابزار آمارگیر میتواند برای تحلیل جایگاه و پیشرفت شما به کار گرفته شود و همه آمارها در یک فضای واحد بررسی شوند.
۴) ساخت نقشه سایت XML
نقشه سایت به ربات های گوگل کمک میکند تا درک بهتری از سایت شما و صفحات آن داشته باشند، دقیقا بدانند که هر صفحه ای در چه زمانی ایجاد شده و آخرین بروزرسانی آن چند وقت پیش بوده است.
۵) مدیریت فایل robots.txt
این فایل به شما کمک میکند که دسترسی ربات های گوگل را به بخش هایی از سایت خود محدود نمایید
جستجو و تعیین کلمات کلیدی
هر زمان که در مورد سئو صحبت میکنیم مستقیما به کلمه کلیدی هم اشاره کرده ایم. بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو همیشه برای هدف گذاری در کلمات و عبارات خاصی انجام میگیرد. در نتیجه همان زمان که سایت را راه اندازی میکنیم باید به درستی بدانیم که قرار است در چه کلماتی جایگاه کسب کنیم و چه صفحاتی باید در این کلمات هدف گذاری شوند.
- یک لیست از تمامی محصولات و خدمات خود تهیه کنید تا از نیاز های مشتریان خود آگاهی کسب کنید. شما می توانید در این مرحله محصولات و خدمات خود را دسته بندی کنید.
- با استفاده از ابزار KeywordPlanner گوگل می توانید از کلمات کلیدی پر جستجو آگاه شوید.
این ابزار گوگل این امکان را ایجاد می کند تا از کلمات کلیدی پر بازدید آگاهی لازم را کسب کنید و استراتژی بازاریابی محتوایی و سئو سایت خود را در این راستا انجام دهید. نکته ای که در این بخش قابل ذکر می باشد این است که به کلمات کم بازدید هم توجه کنید چرا که این کلمات رقابت کمتری داشته و سبب می شوند به راحتی جایگاه مناسبی در صفحه اول گوگل کسب کنید.
سئو داخلی سایت
پس از شناسایی کلمات کلیدی می توانید به راحتی سئو داخلی سایت خود را انجام دهید. سئوی داخلی (Onpage SEO) مجموعه ای از فعالیت های شما در نحوه ارائه محتوا، سئوی کلی سایت و رعایت اصول بهینه سازی می باشد که برای رنکینگ بهتر سایت در نتایج گوگل باید در نظر گرفته شود. با رعایت نکات کلیدی زیر می توانید در این راستا موفقیت مناسبی را کسب کنید.
آدرس صفحات شما می تواند یکی از نکات کلیدی دیگری باشد که برای سئو سایت خود باید انجام دهید. آدرس صفحات باید شامل کلمات کلیدی و یا کلمات درستی که محتوا را توصیف می کند باشد.
انتخاب عنوانی مناسب و منحصر بفرد می تواند باعث موفقیت سئو داخلی سایت شما شود. در انتخاب عنوان صفحات داخلی دقت کنید و سعی کنید که از کلمات کلیدی هدف گذاری شده در متن عنوان استفاده نمایید. بهتر است عنوان شما حداکثر دارای ۷۰ کاراکتر باشد و کلمه کلیدی هدف گذاری شده شما در ابتدای عنوان قرار گیرد.
بهتر است در انتخاب هندینگ صفحات نیز دقت شود تا استراتژی سئو سایت به درستی انجام گیرد. هدینگ ها، هدف یک وب سایت را در چند کلمه بیان می کنند. شما می توانید بیش از یک هدینگ در محتوای خود استفاده کنید که می بایست شامل h2تا h6 باشد. یک صفحه نباید دو تگ h1 داشته باشد، همچنین محتوای تگ عنوان و هدینگ نباید مثل هم باشند. برای پیشرفت در سئو داخلی سایت خود بهتر است از کلمات کلیدی خود در متن هندینگ استفاده کنید.
در راستای سئو داخلی صفحات وب سایت خود بهتر است برای تمامی صفحات از توضیحات متا استفاده کنید. توضیحات متا باید منحصر بفرد باشد و بیشتر از ۱۵۰ کاراکتر نباشد. چرا که اگر کلمات بیش از مقدار تعیین شده باشد به صورت سه نقطه نمایش داده شده در دید کاربران نخواهد بود. برای موفقیت در سئو داخلی سایت خود باید از کلمات کلیدی هدف در توضیحات متا استفاده کنید تا شانس موفقیت و جلب توجه کاربر را افزایش دهید.
یکی دیگر از مواردی که در سئو داخلی سایت اهمیت دارد لینک سازی داخلی می باشد.
بهتر است برای پیشرفت در سئو داخلی سایت خود هر صفحه از سایت حداکثر با ۳ کلیک از صفحه اصلی قابل دسترسی باشد و متن لینک ها حاوی کلمات کلیدی باشند. شما می توانید با قرار دادن صفحات اصلی و مهم در منو سایت سئو داخلی صفحات خود را بهبود بخشید و یا با استفاده از دسته بندی لینک سازی داخلی خود را تقویت کنید.
در کنار سئو محتوایی بهتر است به سئو تصاویر خود نیز توجه کنید و با افزودن برچسب(متن جایگزین) ALT سئو سایت خود را بهبود بخشید. از آنجا که الگوریتم های گوگل درک کاملی از تصاویر ندارند با انتخاب متن جایگزین مناسب می توانید جایگاه مناسبی در نتایج تصویری گوگل کسب کنید. بهتر است برای همه صفحات خود متن جایگزین مناسبی انتخاب کنید و از کلمات کلیدی هدف گذاری شده در این متن استفاده کنید.
تهیه محتوای مفید
با رعایت نکات بسیار کلیدی و ساده می توانید استراتژی محتوایی سایت خود را نیز به درستی انجام دهید تا در سئو سایت خود موفق باشید.
- در مراحل تولید محتوا برای سایت اطمینان حاصل کنید که حداقل ۵۰۰ کلمه محتوایی منحصر بفرد تولید کرده باشید.
- منحصر بفرد بودن از اهمیت ویژه ای برخوردار است کافی است خود شروع به نوشتن کنید.
- استفاده از کلمات کلیدی در استراتژی محتوایی اهمیت دارد. سعی کنید به طور هوشمندانه ای از کلمات کلیدی هدف گذاری شده استفاده کنید. آمار دقیقی در مورد میزان تکرار کلمات کلیدی وجود ندارد ولی بهتر است هر دو خط یکبار از کلمه کلیدی استفاده کنید و از استفاده بیش از حد از این کلمات خوداری کنید تا بتوانید در استراتژی سئو سایت خود پیروز باشید.
- سعی کنید با استفاده از تصاویر، ویدیو، پی دی اف و…. جذابیت مناسبی را برای کاربران فراهم کنید.
- از کپی کردن یا گردآوری چند مطلب در یک صفحه بدون انجام تغییرات جدا پرهیز کنید زیرا به راحتی برای گوگل قابل تشخیص خواهد بود.