تا پیش از سال های 2010 و 2011 آنچه که مشغولیت عمده سئوکارها و متخصصین حوزه بهینه سازی موتورهای جستوجو را در بخش آن-پیج (on-page) تشکیل میداد، لینک سازی (یا Link Building) در کنار تولید محتوای مرتبط بود. راند فیشکین، از کارکنان و وبمسترهای کمپانی MOZ در سال 2011 طی مقاله ای به الگوریتم جدیدی که مورد علاقه موتورهای جستوجو بود اشاره کرد: سیگنال برند (یا Brand Signal).
سیگنال برند چیست؟
سیگنال به هرگونه فرم و قالبی (متنی، تصویری، صوتی و ...) گفته میشود که حاوی اطلاعات خاصی باشد و در سیگنال برند این اطلاعات مربوط به برند کسب و کاری است که در فضای وب مشغول فعالیت است. با هر بار تکرار نام یا علائم دیگر مربوط به برند شما در جهان وب، سیگنال های مربوط به برند شما به صورت آنلاین تولید میشود و این امر باعث افزایش شناخت و اعتبار برند شما نزد موتورهای جستوجو و همچنین مخاطبین واقعی میشود.
راه های ایجاد سیگنال برند برای سایت
گفتوگو (یا منشن) سایت: به قدری که ذکر نام سایت شما یا درج لینک سایت شما در سایت های معتبر و بزرگ دیگر بیشتر باشد، سایت شما سیگنال برند بیشتری دریافت خواهد کرد. به طور کلی با تکرار بیشتر نام برند یا سایت شما در وب، سیگنال برندهای قویتری برای سایتتان تولید خواهد شد.
افزایش امنیت سایت: با ارائه اطلاعات دقیق و قابل راستیآزمایی، امنیت و اعتبار سایت خود را نزد موتورهای جستوجو افزایش دهید؛ با این کار سیگنال برندهای قویتری نیز دریافت خواهید کرد. برای تحقق این امر میتوان قابلیت های مختلفی مانند اطلاعات تماس کامل، صفحه درباره ما و نقطه دسترسی نتوورک (NAP) و ... را به صفحه اصلی سایت خود اضافه کرد.
بازدیدهای ارگانیک و دایرکت سایت: کاربران برندها را دوست دارند و با سرچ نام آنها در گوگل و یا وارد کردن آدرس مستقیم آنها و مرورگرشان وارد آن سایت ها میشوند. خب این خیلی طبیعی است که گوگل باید به این سایت ها اهمیت بالایی را بدهد اما این بازدیدها به همین راحتی ها و با کمپین های تبلیغاتی محدود ایجاد نمی شود. خبر خوب آنکه سایت های قوی ایرانی بسیار زیادی مثل سایت
Bazdidyar.com این بازدیدها را برای شما با هزینه اندک ایجاد میکند و به واسطه آن سیگنال برند سایت شما را افزایش میدهد.
حضور در شبکه های اجتماعی: حضور قوی و مستمر در شبکه های اجتماعی مختلف از مهمترین فاکتورهای موثر در تولید سیگنال برند برای سایت شما محسوب میشود. مراحل زیر را برای نتیجه گیری حداکثری از حضور در شبکه های اجتماعی در راستای ایجاد سیگنال برند، انجام دهید:
- حضور در شبکه های اجتماعی؛
- شرکت در گروه های مجازی؛
- معرفی برند یا سایت؛
- تولید محتوای تخصصی؛
- لینک سازی از حساب های خود در شبکه های اجتماعی به مطالب مرتبط در سایت.
هر مقدار که تعداد گفتوگوها و لینک ها بیشتر باشد، سیگنال قویتری ایجاد خواهد شد.
حضور در جستوجوی مخاطبان: به مقداری که دفعات سرچ برند شما توسط کاربران گوگل بیشتر باشد، اعتبار و محبوبیت سایت یا برند شما نزد گوگل بیشتر خواهد بود. تحقق این امر در تدوین استراتژی سرچ کلمه کلیدی در راستای دریافت سیگنال برند قویتر نهفته است. با تولید کلمات کلیدی مختص برند خود رفته رفته گوگل کلمات کلیدی فوق را با نام برند شما خواهد شناخت و با هر بار سرچ کلمات کلیدیای که تولید کرده اید، برند شما نیز سرچ خواهد شد؛ بدین ترتیب برند شما به دفعات بیشتری در سرچ کاربران ظاهر میشود و در نهایت سیگنال برند بیشتری نیز دریافت خواهید کرد.
تولید محتوای تصویری: برای برند یا سایت خود لوگوی مخصوص تهیه کنید. تحقیقات نشان داده است که به دلیل ارتباطگیری سریعتر تصویر با گیرنده های مغز و ماندگاری طولانیتر آن در ذهن، برندهای موفق آن دسته از برندها هستند که لوگوی منحصربهفردتری ایجاد کرده اند. در دنیای وب نیز لوگوی مناسب از طریق تاثیر بیشتر بر کاربران واقعی محتوای شما، سیگنال برندهای بیشتری نیز برای سایت شما به ارمغان خواهند آوردند.
تولید محتوای متنی متناسب با برند: تولید محتوای تخصصیای که در عین حل ارتباط مشهودی با برند شما داشته باشد، کاربران را به مدت بیشتری درگیر سایت و مطالب شما خواهد کرد. گوگل با استفاده از ابزارهایی مانند Engagement Rate واکنش کاربران را به محتوای تولیدی شما مورد سنجش قرار میدهد. به مقداری که رتبه سایت شما در این سنجش ها بیشتر باشد به همان نیز رتبه سیگنال برند شما نیز بیشتر خواهد بود.
آنچه که باید در تولید محتوای متنی توجه کافی بدان داشته باشید لینک سازی و ارجاع به مطالب قبلی سایت در تولید محتوای جدید است که تاثیر قابل توجهی در بهبود رتبه سئو و سیگنال برند شما خواهد داشت.
عضویت در پلتفرم های مرتبط با برند: عضویت در پلتفرم های و سایت های دسته چندم نیز از لحاظ ایجاد سیگنال برند برای سایت شما بیفایده نخواهد بود. به عنوان مثال اگر برندی مرتبط با برنامه نویسی دارید، عبارت programing+ sign up را سرچ کنید تا به پلتفرم های مربوطه هدایت شوید. توجه داشته باشید که ثبت نام در پلتفرم ها یا سایت های غیرمرتبط کمکی به ایجاد سیگنال برند برای سایت شما نخواهد کرد.